2 795 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hydrofor utan tryck
Jag har en kompis som hävdar att det inte gör något om man kör hydroforen utan tryck, dvs att vattenpumpen får arbeta hela tiden. (och att vattnet går "ryckigt" när man spolar i kranen).
Min tro är att det sliter mer på vattenpumpen att köra hydrofor utan tryck. Har jag rätt?
Min tro är att det sliter mer på vattenpumpen att köra hydrofor utan tryck. Har jag rätt?
Eller så har han nåt läckage då? :S har bott med hydrofor i en gammal kåk där man återkommande fick fylla på luft i den annars stog pumpen och gick nästan hela tiden slog av-på-av-på osv vilket naturligtvis sliter på både pumpen och alla kopplingar.Nimajneb skrev:
Jag tömde den på vatten när det behövdes å så fylldes den igen å då vart det bra tryck. Förstår inte riktigt vad som är så jobbigt för kompisen?
Det sliter 100tals ggr mer på pumpen. Linningarna slits i prinsip bara vid start. Nu får pumpen starta varje gång du använder en droppe vatten. Vid litet vattenflöde startar o stänger pumpen hela tiden. Tärror för pumpen o illa för din strömräkning.
Stäng av strömmen o tappa hydroforen på vatten. ( Bottenpluggen eller nån kopling mällan hydroforen o pumpen.) Öppna toppskruven.
Går inte det så öppna en kran i huset. Töm allt. Stäng bottenpluggen o starta igen. Kommer att bli en STOR förbättring.
Stäng av strömmen o tappa hydroforen på vatten. ( Bottenpluggen eller nån kopling mällan hydroforen o pumpen.) Öppna toppskruven.
Går inte det så öppna en kran i huset. Töm allt. Stäng bottenpluggen o starta igen. Kommer att bli en STOR förbättring.
Klicka här för att svara