Har ett problem i vatten ledingen som går från ladugården och in i huset har jag fått en ispropp. jag misstänker att den sitter i lådugårdens ände då det var fröset i början på röret. Har försökt att få igenom en värme kabel men kommer inte förbi 90 graders böjen ( se bild) Har oxå testat att värme röret med gasol som jag samtidigt båser med en varmlufts pistol ner i röret. Har ej hjälpt. Hur får man reda på var is proppen sitter? Fins d ngn som har några ideer eller själv varit med om detta så skulle jag uppskatta om ni svarade!

Mvh Micke

• namnlös.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skicka ner en smal slang som du kan trycka mot isproppen. Kör in varmvatten i den slangen så smälter isproppen.

det är väldigt svårt att komma förbi böjen har testat med d mesta.... idag värmde jag en timme ner i röret med varmlufts pistol på 2000w det blev RIKTIGT värmt efter det hällde jag på vatten och värmde med gasol på röret så att vattnet kokade i 30 min.... har dock inte märkt ngn större skillnad... vet inte hur jag ska veta om d hjälper när jag inte kan mäta hur långt in proppen sitter?

Mvh Micke

O
En tanke skulle vara att du värmer en smal vattenslang så att du får en lätt böj i änden på slangen, sedan kanske du kan skruva dig förbi 90gradersböjen i röret och sedan spola på med varmt vatten.

Vad är det för dimension på röret?

Tack för hjälpen. Det löste sig med att jag unslöt slangen som ska sitta på inan den går ner i marken cirka 20m lång och på den satte jag en värme kabel på undersidan och blåste på med 3bar tryck med hydrofor. efter en natt så funkar vattnet igen =) Vattnet blir ju rätt varmt av en sådan frost vakt. antar att vattnet har tryckt på isproppen och löst upp tillslut.

Mvh Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.