Vad är normala vattenflöden (liter/minut) i en dusch eller handfat? Brukar man räkna med ca 10 resp 20 l/min ? Vad vill man ha för vattentryck ut genom själva kranen? Räcker det med 1 bar eller skall det vara mer?

Gäller en rätt lång dragning till blivande gäststuga. Sitter och räknar på tryckfall och undrar om jag behöver gå upp i rördimension för att inte tappa för mycket tryck. Verkar bli betydande tryckfall om jag skall tro tabellen på Rinkabyrör, varför jag är tacksam om någon har uppgifter på ovanstående. Känns lite dumt att köpa och gräva ner röret och sedan märka att det bara droppar fram när man duschar :(

ja ungefär så många liter, man räknar med 0,2 resp 03, liter per sek vid tappstället , vilket ger 12 och 18 liter min

1 bar är väldigt lite!
Runt 3 brukar vara ett rimligt värde.
Har för mig att många privata vattensystem (hydrofor & -press) brukar ställas in med 2,5 som minimivärde.

anaitis skrev:
1 bar är väldigt lite!
Runt 3 brukar vara ett rimligt värde.
Har för mig att många privata vattensystem (hydrofor & -press) brukar ställas in med 2,5 som minimivärde.
Har själv hydropress med 3 bars tryck. Det jag undrar är hur stort bör trycket vara (minimum) där jag vill att vattnet kommer ut? Exempel: om det är 3 bar vid hydropressen, och jag drar ett rör 50m till gäststuga och får ett tryckfall på 1 bar, är det fortfarande tillräckligt tryck (dvs 2 bar)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.