Hej.
jag och min sambo köpte en mindre gård i höstas, just nu är det fritidsboende men i framtiden är det tänkt att bli permanentboende. vi har vart ute en del i vinter och vattnet har funkat bra tills mitten av februari då det blev någon ispropp som stoppade vattnet till bostadshuset. i en del av ladugården där det finns dusch funkade vattnet hela tiden. vi har stängt av vattnet och tömt ledningar när vi inte varit där.

nu till min fråga. nu när våren kommit märker vi en fis liknande lukt från vattnet som inte fanns där i vintras. det har hela tiden varit en ganska tydlig järnsmak på vattnet. dock mindre smak ju längre vi har låtit vattnet rinna. men lukten finns kvar. finns det samband mellan lukten och smaken? enligt vattenprovet vi gjorde i samband med köpet har vi en järnhalt på 0,22 mg/l.
vad finns det för lösningar på problemet?

Tacksam för svar.
//Jonas

Det låter som att ni har sumpgas i vattnet. Jag tror att det finns filter för att ta bort lukten.

Ibland kan det gå att lufta vattnet för att få bort gaser:
* Montera "pryl" som släpper in luft i vattenledningen innan hydroforen
* Montera hydrofor utan gummiblåsa, med en automatisk avluftare i toppen

För att prova om detta skulle kunna funka:
Fyll en bägare vatten & låt den stå en stund, försvinner lukten?

-Det rådet har jag fått, men kolla gärna upp det mer, jag har inte hunnit prova ännu...

Tack för svaren.
det jag tycker är konstigt med att det är sumpgas är att det borde väl ha luktat i höstas/vintras också?

ClasseClas
Det kan vara problem med mangan också i vattnet. Det märks speciellt om vattnet värms upp i varmvattenberedare. En avluftare är det enklaste sättet att bli av med lukten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.