1 764 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
borrad brunn 8m räcker det?
Hej!
Vi bygger om vårt fritidshus till permanent-boende.
Har nu kommit till funderingar kring den borrade brunnen,
mätte djupet endast 8m ner i foderröret , kan man ha bra vatten försörjning ånda eller bara att borra om? Har haft bra sommar-vatten.Finns en närliggande tjärn.
1
Vi bygger om vårt fritidshus till permanent-boende.
Har nu kommit till funderingar kring den borrade brunnen,
mätte djupet endast 8m ner i foderröret , kan man ha bra vatten försörjning ånda eller bara att borra om? Har haft bra sommar-vatten.Finns en närliggande tjärn.
1
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Omöjligt att svara på. Det kan mycket väl vara tillräckligt just där du bor. Gammalt tillbaka fanns det ibland grävda brunnar som gav stora mängder vatten också. Som sagt, beror på...
Det ska visst finnas ett brunnsregister någonstans, där man kan utläsa data på sin brunn. Typ http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar/brunns_arkiv.htm
Det ska visst finnas ett brunnsregister någonstans, där man kan utläsa data på sin brunn. Typ http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar/brunns_arkiv.htm
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det enklaste är väl att prov pumpa den.
8 meter är väldigt grunt men behöver inte vara någon katastrof.
Bode i en by för en del år sen och hade den grundaste brunnen i hela byn med endast 21 meter.
Min brunn gav på 1,5 min lika mycket vatten som dom andra som var 90+ meter gav på 1 timme och dessutom med bättre kvalite.
Djupet spelar inte så stor roll utan det gäller att träffa "rätt" vilket en brunns borrare med erfarenhet av området troligen gör.
8 meter är väldigt grunt men behöver inte vara någon katastrof.
Bode i en by för en del år sen och hade den grundaste brunnen i hela byn med endast 21 meter.
Min brunn gav på 1,5 min lika mycket vatten som dom andra som var 90+ meter gav på 1 timme och dessutom med bättre kvalite.
Djupet spelar inte så stor roll utan det gäller att träffa "rätt" vilket en brunns borrare med erfarenhet av området troligen gör.
Det är omöjligt att svara på. Det är inte så att en brunn blir "bättre" ju djupare den är. Man får borra tills man stöter på vatten, helt enkelt.
Jag har till exempel en grävd brunn som är knappt fem meter djup, men det har aldrig varit något problem med den, vare sig vad det gäller kvantitet eller kvalitet.
Jag har till exempel en grävd brunn som är knappt fem meter djup, men det har aldrig varit något problem med den, vare sig vad det gäller kvantitet eller kvalitet.
Klicka här för att svara