En kanske dum fråga - men hur :blushing: sätter man en t-koppling på ett hårt/halvhårt kopparrör egentligen? Det går ju inte att böja hur som helst. Gäller ju iofs även ett mjukt rör för även om man kan böja och bända lite, så vet ju alla hur ett mjukt Cu-rör ser ut efter man vart och böjt lite fram och tillbaka. Det blir ju inte spikrakt direkt. .

Ponera att du har ett hårt kallvattenrör som kommer upp från golvet (12mm Cu) upp till kökskranen under en trång diskbänk. (Som av en händelse råkar jag ha det så under min bänk :D) Det röret vill du fimpa och sätta ett t-koppling för att mata kallvatten till diskmaskinen. Hur enkelt som helst kan tyckas.......eller?!?!?

Men....hur sjutton får man egentligen dit t-kopplingen om den kapade ledningen är mer eller mindre helt stum. Det finns inget att spela med upp och ned för att få in Cu-röret den där centimetern i varje ände på själva t-kopplingen.:x

Eller är det det man gör, man böjer av rören lite åt sidan för att på så sätt öka avståndet så att t-kopplingen kan ersätta den stump man kapa? Och OM det är så man gör....är det en standard för hur mycket en koppling, vinkel, t-koppling bygger??

Hoppas någon kan sprida lite ljus här.

d^_^b Erber

Det är väl mer eller mindre lag på att avstängning till diskmaskin ska sitta lätt åtkommlig och då är det väl enklare att byta blandaren till en med diskmaskinsanslutning.

Men problemet, det går väl att ta loss rörbiten som går till blandaren eller att ta loss hela blandaren för lyfta isär rören.

Protte

Kan du ersätta någon del av ett rör med en anslutningsslang? Då får du flexibilitet.

En gång bytte jag en insats i en toa och då var det ett rent h-e att få ihop det igen så som du beskriver det. Nästa toa gick det inte alls, då fick det bli en flexslang. Dock är det krav på att avstängningen måste sitta innan flexslangen.

Om det inte går att bocka rören det minsta är du nästan rökt.

Jag utgår från att du har T-rör med klämringar.

Mitt första försök skulle vara att såga en lagom glipa på det befintliga röret.
Sedan gradar man röret.
Kom ihåg att ta bort all eventuell färg på röret. Skotteduk är utmärkt.

Nästa steg är att trä på muttrar, klämringar och stödhylsor på röret. Smörj gärna ringarna och röret med lite pasta, samma pasta som du har till rörkopplingar med lin.

Nu kan du försiktigt böja undan röret, bara 15-20mm åt sidan, så att du får dit T-röret, trä det långt ner på den ena rörstumpen. Böj tillbaka röret och skjut tillbaka T-kopplingen. Skruva åt muttrarna för hand. Dra åt muttern ca ett varv med en lämplig nyckel.

Om du inte kan bocka röret ens 20mm åt sidan, kan du kanske montera bort röret och få dit T-kopplingen.

Den sista utvägen är att såga av röret på två ställen och sätta dit dels en T-koppling och dels en rak skarv.

Jag tackar så mycket för alla tips. Frågan är ställd mestadels så jag får sinnesfrid och för mig själv kan motivera kostnaden för den kökskran som införskaffades i all hast. För min lilla hjärna kan inte se, inte ens med mangu:s lösning att man får in ett t-rör (med klämring). T-röret i sig ska ju in mellan de kapade rören och dessutom tryckas in ca 1 cm i var ände. Och töjbara Cu-rör har jag aldrig sett. ;)

Som sagt....jag tror att enda sättet är precis som Protte säger - man måste lös med kranen ovaninfrån eller matning underifrån. Då är det en "enkel" match. Problemet för mig var att kranen ärjat fast och var omöjlig att få loss. Tidigare ägare har inte fixat packningen mellan diskbänk och kran. Man har satt träbitar under diskbänken som mothåll och dessa hade ruttnat och på så sätt fått än mer läckage. Den stora hålmuttern under gamla kranen satt som berget. Mitt humör och såriga knogar av allt slintande klarade i vart fall inte mer än en timmes fruktlösa försök. Så jag tog vinkelslipen och stora kaptrissan och kapade av eländet ovanifrån. Tog 1 minut.

Så...nu sitter den där - kranen. Skinande blank och med diskmaskinsavstängning. Och diskmaskinen har nu matning på kallvatten. Vilket har gjort disken renare med mindre fällningar. En annan sak när man ändå håller på med diskmaskinsinstallationer så undrar man ju varför kranen har 1/2 tum och diskmaskinen har 3/4 tum. Gör man detta bara för att jäklas? Vore det inte enkelt att ha samma storlek överallt.

=)
Erber

Problemet är om din kran hade 3/4" och diskmaskinen 1/2" så blir adapter mellan sas åt fel håll. enklare med en förminskning 3/4" utv - 1/2" inv.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.