När det är fuktigt i marken rinner det upp i golvbrunnen i de nedgrävda pumpringarna där dricksvatten pumpen står. Måste jag gräva upp och dränera under brunnen?

När man pratar om golvbrunn så menar man i regel i badrum eller tvättstuga.
Jag tror att du har ett borrhål på tomten med pump och cementringar runtom. Korrigera mig om jag har fel.

Det kan finnas flera anledningar till att det kommer in vatten.
Har ni lagt på nya massor i närheten? Har det regnat extremt mycket?

På något sätt måste du få bort vattnet så att det inte rinner ned i borrhålet och förstör ditt dricksvatten.
Antingen så gräver du upp runtomkring och lägger dit duk och dräneringsrör. Alternativt så kan du hänga ner en pump med vakt som pumpar bort vattnet allteftersom det kommer in. Jag skulle rekommendera det första alternativet, det känns mer långsiktigt och hållbart.

Som jag skrev inledningsvis så har jag bara gissat hur ditt problem ser ut så du får gärna utveckla mer.

Mvh / Azkel

Jo det är korrekt att det är ringar i marken vi pratar om med ett borrhål i golvet. Men förutom det finns det en vanlig golvbrunn i plast som jag inte har ngn aning vad den är kopplad till under det gjutna golvet. Det finns kanske inte ngn backspärr till golvbrunnar eftersom man normalt har kopplas dessa till en ledning med fall.

Det är åxå som du säger att detta är ett problem när det regnar mycket. Jag antar att det inte finns något längre rör (med fall) kopplat till golvbrunnen eftersom det då skulle ha svårt att rinna uppåt.

Bör jag tar dit en grävare och gräva ner ett (/flera) 6 m avloppsrör med fall. Eller räcker det att gräva ur (ner till botten) och fylla på med sten och duk för att inte grus skall täppa till tomrum) för att leda bort överskottsvattnet en bit från brunnen.

Beklagar men jag fattar inte. Kan du lägga upp en bild eller ritning?

Mvh / Azkel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.