Hejsan Alla!
Här kommer en sån där jobbig fråga som är svår att svara på, men jag är tacksam för ett försök.
Vi tittar på ett objekt, som idag använts som sommarstuga, men som vi är intresserade av att använda som permanentboende. Huset saknar både avlopp och indraget vatten. Vi funderar nu på att dra in eget vatten från brunn och även ordna med avlopp, det blir väl trekammarbrunn eller minireningsverk.
Det jag funderar på är vad själva gräving och anläggning av en ny trekammarbrunn, med infiltration och fosfatfilter kan kosta, samt det jobb som behöver göras i huset. I huset skall det finns 1 st toalett och sedan är tanken att tvätt och dusch skall finnas i ett utehus. Hur mycket anser ni att jag skall ta med i beräkningen? Vi har en mycket händig släkting som kan dra både vattenrör och mycket annat, jobbar som byggprojektledare och älskar att renovera hus, så vi räknar med att kunna dra ner på hantverkskostanderna.
Vi vill även dra in vatten till köket och badrummet i huset, samt till tvätt och duschrummet i utehuset. Brunn finns ca 25-50 m från huset. Har något lust att gissa på någon summa?
Sånt här är ju hopplöst svårt att göra när man varken sett huset eller vet vad man kan göra själva, men jag skulle verkligen uppskatta lite tips!
Ha en bra dag!