Jag är intresserad av att köpa ett äldre hus typ Per-Albin-hus. Nuvarande ägare har använt det som sommarbostad och har inget avlopp. Jag hade i såfall tänkt att låta göra om det till en året-runt-bostad. Huset står uppe på en kulle. Det är torpargrund. Det finns ganska mycket berghällar omkring, men även gräsmatta. Hur det ser ut under gräset vet jag ju inte, man får nog utgå i från att det är ganska mycket sten. Finns det några problem man kan stöta på om man ska anlägga 3-kammar-brunn? OM det nu skulle vara så att det bara är sten och kanske t om en klippa under, GÅR det överhuvudtaget att anlägga en 3-kammar-brunn? Jag ska naturligtvis kontakta lämplig firma för att kolla upp detta, men vill ändå höra med er om det är någon som har erfarenhet av detta, eller vet vad jag ska tänka på? All kunskap är välkommen :)

En trekammarbrunn/slamavskiljare är bara en av komponenterna i en avloppsanläggning. Efter slamavskiljaren behöver du infiltration eller markbädd.

Slamavskiljare finns i en mängd olika utföranden. Har man, som du problem med att nå tillräckligt djup kan man satsa på en lågbyggande slamavskiljare. De är oftast en meter höga, runt 1,2 meter breda och tre meter långa. Själva hålet får dock bli djupare då den ska vila på ett lager av grus och eventuellt behöver förankras om grundvattennivån kan bli hög.

Markbäddar av kompaktfiltertyp tillverkas av flera tillverkare, exempelvis Fann eller Wostman. Samma princip som går ut på att man lägger ner filtermoduler som får en större effektiv yta på mindre markyta än traditionell markbädd. Kan enkelt kompletteras med fosforfälla.

Tack för ditt svar!d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.