Har bilat upp mitt källargolv i helgen och skall ändra om lite bland avloppsbrunnarna. Har tagit bort de gamla och skulle skarva med nya plast rör. Då upptäckte jag att det finns rötter i mina gamla tegel rör som ligger ner gjutna under plattan. Att plocka upp och lägga nya rör vill jag till varje pris undvika då vårat vardagsrum ligger intill tvättstugan. Går det och får man göra som jag har beskrivit på bilden. Rensa bort så mycket små rötter som man kan, lägga in ett nytt rör i det gamla, skjuta in det så pass långt att man slipper rötterna. Avloppet skall användas till tvättmaskin och handfat.

• Avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en form,av långrörsrelining du beskriver, det är vanlig renoveringsmetod. Dimensionsminkning bör inte var något problem om bra tvättmaskin och handfat ska vara anslutet. Du måste dock se till att få till övergången i andra ändan. Öppna upp där röret slutar. Om du inte vill öppna där den nya ledningen slutar måste du skjuta in röret längre och göra ihopkopling där.

Ett alternativ kan vara flexibelt foder, dock betydlugt dyrare. http://www.aarsleffpipe.se/solutions/pipesinbuildings/bottenplattor/Pages/Bottenplattor.aspx.

.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.