1 147 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Vilka material behöver jag?
Jag ska ge mig ikast med köket och ska göra det mesta själv. Men jag är ny på detta med vatten och avlopp och skulle därför behöva lite hjälp.
Jag ska dra vatten och avlopp i taket i källarrummet som är under köket så det är ganska smidigt. Både avlopp och vatten finns framdraget i det rummet. Jag ska vara dra ledningar tvärs över rummet och ansluta.
Det jag undrar är vad som blir bäst: prisolrör eller plaströr? Vilka dimensioner är vanliga att ta? Jag lutar åt att dra alla rör men att låta en röris koppla alltsammans sedan, eller är detta något för en händig en det också?
Avloppet har jag uppfattat som att det bör vara 75 mm rör med en smula lutning. Det bör jag kunna ansluta själv tycker jag.
Tacksam för hjälp!
Jag ska dra vatten och avlopp i taket i källarrummet som är under köket så det är ganska smidigt. Både avlopp och vatten finns framdraget i det rummet. Jag ska vara dra ledningar tvärs över rummet och ansluta.
Det jag undrar är vad som blir bäst: prisolrör eller plaströr? Vilka dimensioner är vanliga att ta? Jag lutar åt att dra alla rör men att låta en röris koppla alltsammans sedan, eller är detta något för en händig en det också?
Avloppet har jag uppfattat som att det bör vara 75 mm rör med en smula lutning. Det bör jag kunna ansluta själv tycker jag.
Tacksam för hjälp!
Ska rören sitta synligt i källartaket så skulle jag valt hårda kopparrör och sedan isolerat dessa snyggt.
Ø12 koppar räcker gott till ett kök.
Dock kan det vara svårt att dela upp jobbet att "dra" och koppla rören, det är lättast att göra i ett o samma moment.
75mm avlopp duger mer än väl till köksavlopp, ev. kan det vara smart att sätta en renslucka där avloppen ansluts på det befintliga avloppet.
Ø12 koppar räcker gott till ett kök.
Dock kan det vara svårt att dela upp jobbet att "dra" och koppla rören, det är lättast att göra i ett o samma moment.
75mm avlopp duger mer än väl till köksavlopp, ev. kan det vara smart att sätta en renslucka där avloppen ansluts på det befintliga avloppet.
Jag tänker bygga in rören i ett schakt så småningom så de behöver absolut inte vara snygga. Däremot funderar jag på att drar rör i rör med tanke på kondensen. Får se.
Jag förstår att det är lättare att göra färdigt i en ändå s.a.s. och dra röret, men jag vet inte om jag tycker att det är värt fler hundra i timmen för att låta ngn annan drar rören när det egentligen mest handlar om att få dit dem hyffsat tajt tillsammans med avloppet. Antingen provar jag att koppla själv eller så får rörisen kommer och finlira.
Jag förstår att det är lättare att göra färdigt i en ändå s.a.s. och dra röret, men jag vet inte om jag tycker att det är värt fler hundra i timmen för att låta ngn annan drar rören när det egentligen mest handlar om att få dit dem hyffsat tajt tillsammans med avloppet. Antingen provar jag att koppla själv eller så får rörisen kommer och finlira.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kondens har aldrig varit och kommer aldrig att vara något problem om man isolerar rören
RiR är bra men det är nästan större problem med kondens då fuktig luft kan dra genom ytterröret.
RiR har många fördelar så kör på det om du ska bygga in allt.
Protte
RiR är bra men det är nästan större problem med kondens då fuktig luft kan dra genom ytterröret.
RiR har många fördelar så kör på det om du ska bygga in allt.
Protte
Hur är det med avloppet, jag har för mig att 90 graderskrökar inte är att föredra? Hur går jag ner genomn golvet, med en 45 graders?
Enklast är väl att gå rakt (lodrätt) ner genom bjälklaget med avloppet och sätta två 45-graders direkt efter varandra nere under källartaket. Tycker du att det bygger ner för mycket under taket så får du väl ta upp ett lite större hål i bjälklaget så att den första 45-gradaren kan sitta lite längre upp (men det är inte många cm vi pratar om, sätt ihop två 45-gradare så ser du hur det blir).
ach so, tackar för input. Finns mkt att lära.
Jag frågade "vår" röris och han reka 15 mm, så det får bli så. Nu är bara frågan om jag ska beställa rör i rör eller vanlig PEX. Obetydlig prisskillnad egentligen så det är kanske inget att fundera över.
Se där ja, jag har dock valt att byta ut vår matning till köket som var Ø15 och Ø22 till Ø12 hela vägen eftersom vi får varmvatten i kranen mycket fortare då.Jenzza skrev:
Jag märkte ingen skillnad i tryck, flöde eller oväsen i kranen efter bytet heller.
Men det är väl såklart skillnader mellan olika hus i form av olika vattentryck och olika längder på vattenledningarna.
I normalfallet räcker det med 12mm. = 10mm. invändigt mått. med kopparrör. "Rör i rör" har måhända tjockare gods och därför behövs grövre dimentioner.
15mm. rekommendationen grundar sig på någon Svensk rörstandard som inte tar hänsyn till vad som är praktiskt, utan bygger på helgarderingar. Det är något den vanlige villaägaren har liten nytta av - till skillnad mot rörmokaren, som vid tvist kan luta sig mot regelverket.
Som ovan nämnts, kommer varmvattnet betydligt fortare med 12mm. än med 15mm. rör.
Vänliga hälsningar: Staffan
15mm. rekommendationen grundar sig på någon Svensk rörstandard som inte tar hänsyn till vad som är praktiskt, utan bygger på helgarderingar. Det är något den vanlige villaägaren har liten nytta av - till skillnad mot rörmokaren, som vid tvist kan luta sig mot regelverket.
Som ovan nämnts, kommer varmvattnet betydligt fortare med 12mm. än med 15mm. rör.
Vänliga hälsningar: Staffan
Redigerat:
Klicka här för att svara