Har totalrenoverat badrum och tvättstuga vilket ledde till att vi drog om allt vatten o avlopp i huset. har anlitat rörmokarfirma till detta och de har dragit heldragna plastslangar utan några skarvar någonstans. Förutom på ett ställe där de skarvat plastslangen till nya kopparrör som de sedan borrat sig genom timmerväggen ut till köket med. Varför han inte gick med plastslangen ända in i köket har jag ingen aning om, antagligen för att han sågade till för kort bit av slangen.
Från början var rörmokaren så noga med att det inte fick vara några dolda skarvar, men nu har han ju gjort en ändå. Men han hävdar att det är ok om jag bara gör en liten lucka i den blivande bröstpanelen så jag kan kolla till kopplingen nån gång då o då. Det kändes tryckt att höra ända fram tills jag läste en annan tråd här på forumet att en lucka inte alls räcker enligt de nya reglerna. Alla golv är nu lagda och jag har litat på att rörisen gjort ett korrekt utfört arbete. Vad göra?

Redigerat:
Reglerna för skarvar innebär ungefär:

1. Du måste ha en inspektionslucka
2. Om kopplingen springer läck ska det vatten som rinner ut inte orsaka någon vattenskada. Dvs under kopplingen ska det vara vattensäkert och du ska ha ett skvallerrör som går till ett utrymme med golvbrunn.

magnu skrev:
Reglerna för skarvar innebär ungefär:

1. Du måste ha en inspektionslucka
2. Om kopplingen springer läck ska det vatten som rinner ut inte orsaka någon vattenskada. Dvs under kopplingen ska det vara vattensäkert och du ska ha ett skvallerrör som går till ett utrymme med golvbrunn.
Det skulle räcka med en lucka enligt rörisen. Vattensäkert under kopplingen är det absolut inte. Går rakt ner i trossbotten isf....
Fattar inte varför han inte gick med plastslangen ända ut i köket...
Han har gjort fel med andra ord?

Men, en av finesserna med rör-i-rör är att det ska gå att byta innerröret utan att riva.

Detta förutsätter förstås att allt är rätt förlagt...
Sedan bör det finnas godkända metoder för att skarva ytterrör.

Du kan söka på begreppet "säker vatten" så hittar du fram branschreglerna.

Då skulle han i princip kunna köra i en ny längre slang som räcker ut i köket o sen skarva själva räfflade ytterhöljet?

Precis, men det förutsätter att ytterhöljet sitter fast och inte flexar, då är det stor risk att allt låser sig.

Tack för svaren. Rörmokaren läste problemet precis som du beskrev. Körde i en ny vit plastslang som räckte hela vägen till köket och sedan skarvade han ihop höljet med nån slags muff med silicon. Blev jättebra, alla nöjda o glada...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.