1 421 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Knepigt problem med avloppsurluftning
Hej
Jag har ett lite knepigt problem med avluftningen av avloppet i mitt hus. Till saken hör att jag har beställt ett byte utav taket om ca en månad. Vid takbyte så monterar man ju en modern avluftningspanna istället för den klassiska pipen som sticker upp.
När jag tittar närmare på "pipen" så ser jag att någon har nån gång tagit tag i den då vederbörande har klivit upp på taket (urluftningen sitter nere vid takfoten), med påföljd att plaströret (110mm) har spruckit på flera ställen ca 70cm ner i röret. Det som gör det hela extra j***vligt är att väggen som urluftningsröret löper ner genom sitter mellan badrummet och toaletten. Båda väggarna är kaklade....Med en fantastisk tur så kanske jag kan vrida och lyfta upp röret som sitter i ett "T" under golvet. Och trycka dit ett nytt. Men jag tror inte riktigt på det.
Så frågan är om man kan föra ner ett tunnare rör i det gamla? Men då måste man på något sätt täta av en bit ner (1m?). Och sen måste det ju hänga kvar! Åker det ner så stoppar det upp avloppsrörer nedanför.
Någon som har en ide om hur man skulle kunnalösa det här? Finns det några bitar som är lämpliga att använda?
När jag tittar närmare på "pipen" så ser jag att någon har nån gång tagit tag i den då vederbörande har klivit upp på taket (urluftningen sitter nere vid takfoten), med påföljd att plaströret (110mm) har spruckit på flera ställen ca 70cm ner i röret. Det som gör det hela extra j***vligt är att väggen som urluftningsröret löper ner genom sitter mellan badrummet och toaletten. Båda väggarna är kaklade....Med en fantastisk tur så kanske jag kan vrida och lyfta upp röret som sitter i ett "T" under golvet. Och trycka dit ett nytt. Men jag tror inte riktigt på det.
Så frågan är om man kan föra ner ett tunnare rör i det gamla? Men då måste man på något sätt täta av en bit ner (1m?). Och sen måste det ju hänga kvar! Åker det ner så stoppar det upp avloppsrörer nedanför.
Någon som har en ide om hur man skulle kunnalösa det här? Finns det några bitar som är lämpliga att använda?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är sprickorna ovanför badrum och toalettväggen skulle det gå att kapa röret och skarva.
Ett mindre rör går att täta med gummi-nipplar som används lite här och var mellan olika sorters rör.
Protte
Ett mindre rör går att täta med gummi-nipplar som används lite här och var mellan olika sorters rör.
Protte
Dessvärre fortsätter ju sprickorna en bit ner i den dolda väggen.
Var hittar man dessa gumminipplar? Måste ju täta i ett 110mm rör.
Var hittar man dessa gumminipplar? Måste ju täta i ett 110mm rör.
Skulle man inte kunna använda fogskum? Det skulle både täta och göra så att röret hänger kvar. Du skulle kunna sätta på en lite längre slang på flaskan bara så skulle det nog gå att få ner det en meter.
Var bara noga med att inte täta avloppsröret
Kanske ska linda det inre röret med någon tejp eller liknande först så att det precis passar i det gamla röret. Det skulle ju stoppa skummet från att expandera ut i avloppet.
Var bara noga med att inte täta avloppsröret
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tackar
Den största är dock endast 96mm. Men den kanske töjer sig till 110mm? Dessa komponenter verkar vara avsedda att amvändas till gamla gjutjärnssystem
Surfade runt på ytterligare några ställen och fann gumminipplar som nog går att använda. Ska bara försöka klura ut nåt bra sätt att få dom att stanna kvar på innerröret när jag trycker ner det i ytterröret. Men det ska nog gå 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ingen såpa på innerröret, MYCKET såpa i ytterröret.
Tejp på var sida om gumminippeln på innerröret.
Protte
Tejp på var sida om gumminippeln på innerröret.
Protte
Diskuterade med min lokala VVS installatör idag. Han säger att det är INTE tillåtet att ha 75mm urluftning i kallt utrymme. Då föreligger frysrisk. Här kommer det att vara 75mm fram till kallt utrymme. Sen 100mm. Vet inte om det kommer att vara någon fara?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Detta har diskuterats på detta forum och 75 är väl inte att rekommendera men fullt möjligt.
Tjoppa ned ett 75 rör och sätt en 75-110 vid innertaket så är frysrisken minimal.
Protte
Tjoppa ned ett 75 rör och sätt en 75-110 vid innertaket så är frysrisken minimal.
Protte
Klicka här för att svara