Har installerat en pump (Grundfos) i en djupborrad brunn, med tryckvakt och hydrofor.
Allt följde med i ett paket och jag har kopplat enligt anvisningarna.

Pumpen går igång och trycket går upp till c:a 4 bar. Tanken är ju att vakten ska slå från pumpen när rätt tryck uppnåtts. Men pumpen fortsätter gå (det hörs). Först när jag drar ur 230V-kontakten stannar pumpen. Trycket sjunker därefter oerhört sakta utan att något vatten lämnar systemet. Det finns kopplingar på tre ställen - inomhus läcker inget vatten. I 90-graderskröken vid brunnen läcker inget vatten. Möjligtvis kan det kanske läcka i kopplingen som finns 30 meter ned i brunnen.
Men den drog jag åt rejält med tätremsa runt gängorna så jag har svårt att tro att det kan läcka så mycket att pumpen inte ens slås ifrån av tryckvakten.

Vad tror ni?

Vad är tryckströmbrytaren inställd på för stopptryck? Det är inte säkert att pumpen orkar upp till det inställda trycket. Prova och sänk stopptrycket.
Att trycket sjunker långsamt som du beskriver har jag ingen idé om vad det kan bero på, men tror som du att det inte är orsaken till att pumpen inte stannar.

Ja, jag tänkte också på att sänka stopptrycket men hittar ingen sådan möjlighet på tryckströmbrytaren.

Exakt denna är det:

http://web.watertech.it/immagini/presscontrol.gif

Att trycket sjunker beror på en koppling som inte var helt tät. Såg det senare.

Redigerat:
Men med paketet följde ju en liten hydrofor på 18 liter eller hur stor den nu var. och när jag kopplar bort hydroforen genom att stänga kranen upp till den blir det ingen skillnad.

Någon påstod att jag måste fylla systemet med vatten och det hade jag förstått om det varit en pump som skulle "dra" upp vattnet från brunnen. Men denna pump sitter ju längst ned i brunnen och ska trycka upp vattnet och då trycker den väl upp luftpelaren framför sig när man drar igång pumpen?

Vad händer om du låter pumpen gå? Hör högt blir trycket? Löser säkerhetsventil ut?

Det är det jag inte riktigt förstår. Visst borde väl trycket bara fortsätta att öka om pumpen fortsätter?

Trycket går alltså snabbt upp till 4-4.5 bar och pumpen fortsätter att gå. Tryckmätaren stannar alltså på 4-4.5 och står liksom och dallrar där. Det låter i alla fall som om den går eftersom det "brummar i rören".

är det rätt kopplat så är de fel på tryckvakten det är inget ovanligt att dom inte funkar vid leverans

Går inte att se på bilden om den tryckvakten går att ställa tryck på. Men för mig känns det som att den står för högt. Pratade med en rörpulare om farsans pump på landet och han sa runt 0.5 bar mellan till och frånslag så orkar inte din pump upp till 4.5 om den nu slår på vid 4.0 så kommer den aldig slå ifrån om den nu inte är exakt.

Har du kollat om den gula lysdioden blinkar?
Har du testat det de skriver om att hålla "restart" knappen intyckt. Jag tolkar det som om man sätter sitt önskade stopptryck (eller snarare sitt önskade normaltryck) på detta sätt. Det verkar också som om detta ska göras med en kran öppen.

When the yellow “Pump on” light flashes, it means the water pump has been started. When the water pump continuously runs, the pressure in pipeline system will rise and when the required pressure of the equipment is reached for several seconds, the water pump stops working. In case this process can not make the pressure in pipeline reach the required pressure of the equipment, press “Restart” button and keep it, and wait for the pressure in pipeline reaching the required pressure of the equipment, then the red light will be off. Release the button and close the water tap. The product stays in normal standby state and keeps the pipeline system in water supply state with a constant pressure.

Nej, det har jag inte provat.
Leverantören skrev så här till mig när jag ställde frågan direkt till dem per email:

Our products are not adjustable.
All of them have a pre-set restart pressure which can be: 1.2 - 1.5 or 2.2 Bar.
You can see what kind of Prescontrol you own looking at the label.

Men kan någon förklara hur det kommer sig att trycket stannar vid 4.5 bar om nu pumpen fortsätter bygga upp tryck?
Blir det övertryck i själva pumpen och att det är därför det inte fortsätter öka? I min värld borde hela systemet exoplodera om trycket inte stoppas
:D

Din tryckvakt är helt klart inte korrekt, den kan du reklamera.
En pump har ett maxtryck vid nollflöde, detta beror på pumptyp, i ditt fall troligen centrifugaltyp.
När du maxar vid 4.5 bar ger pumpen dessa 4.5 + (vertikal höjd till vattenytan i brunn / 10) bar, så att om vattenytan ligger ca 20m under platsen där manometern sitter ger pumpen 6.5 bar, detta är då max för den modellen.

Om du drar ur kontakten så sjunker trycket fast du inte tappar någonstans? Jag var nyligen med om samma problem, misstänkte först styrningen till pumpen, men det var backventilen på pumpen som läckte. När pumpen gick ner i varvtal gick vattnet "bakvägen" och därför varvade den upp igen och slog alltså aldrig av.

Pumptekniker - hur kan jag kolla om det är backventilen som läcker?
Kan det inte vara kopplingen längst ned vid pumpen också? Det känns omöjligt att kolla.

Det är din tryck/flödesvakt som felar, få den utbytt.
Du beskrev ju redan i #1 att om du bryter med kontakten sjunker trycket "oerhört sakta". Ev har du en liten läcka någonstans som ger detta men inget som gör att inte pumpen skulle stanna en stund.

Den utrustning Pumptekniker menar är troligtvis av en mer avancerad typ med frekvensstyrning av pumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.