har låtit göra en fullkomlig vattenanalys av brunnen (borrad, djup och kapacitet totalt okänt) vid vårat nyförvärvade sommarställe.
det mesta såg bra ut och vattnet bedömdes tjänligt. väldigt låga bakteriehalter och tungmetaller va det micromalt utav.
däremot va vissa värden tämligen långt ifrån det rekommenderade gränsvärdet

Turbiditet (grumlighet) 8.2 (3)
Färgtal 440 (30)
Kemisk syreförbrukning, COD-Mn 34 (8)
Järn 14 (0.5)
Mangan 0.68 (0.3)

att det är mycket järn i vattnet är ingen direkt konstighet och det syns med all önskvärd tydlighet på badrumsporslinet.
de andra sakerna verkar kunna bero på att det läcker in ytligare vatten i brunnen?

hur upp åt väggarna är egentligen dessa värden?

tacksam för åsikter
Emman

Hej
Det var teknikst sett tråkigt höga värden, geggigt.
Du bör installera ett järnfilter.

Riktvärden står inom parantesern.
Riktvärden för privata brunnar finns på http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-17

Du har även väldigt mycket ytvatten, (humus) som kommer in i brunnen. 34 mg/l det och järnet ger det höga färgtalet. Tyvärr är det så att visst järn kan vara humusbundet och svårt att få väck med ett järnfilter, så du får troligen komplettera med ett humusfilter. Det finns två varianter av dessa aktivt kol alternativt en jonbytar teknik. Nackdelen med den sistnämnda är att den riskerar att sänka pH värdet.

Finns ytterligare en lösning, det är att man sätter i en manchett i borrhålet. Detta är aldrig säkert att det hjälper. Ytvattnet kan komma in i vertikala sprickor i berget långt ner i borrhålet och manchetten sätter man på max ca 20 m.

Järnvärdet är mycket högt så kontrollera att du får ett filter som orkar med att filtrera denna mängd.

Manganet tar ett järnfilter i många fall.

Turbiditeten försvinner i ett järnfilter med en rejäl sandbädd i.

Du får gärna komma med ytterligare frågor. Rekommenderar dock inget märke då jag själv jobbar med vattenrening för en svensk tillverkare.

att det kommer in ytvatten på något sätt i brunnen verkar högst troligt.
pumpen gick tydligen sönder (och kanske nåt mer) 07 så då byttes pump och lite andra saker i pumphuset. förra ägaren har tappat bort kvitton och har både tummen och hjärnan mitt i handen som det verkar så han vet inte va som e gjort, vilken utrustning han har, va det över huvud taget är för en brunn eller nånting.
det sitter en filterbehållare i pumphuset som oxå ska va från 07. en blå avlång sak man stoppar patronfilter i (hitta produkten i rinkaby rörs katalog) och han prata om att det är för humuset.
frågan är då hur det ligger till med brunnen. företaget som gjorde detta borde väll kollat skicket på brunnen och tätat den (om det gått) i samma veva istället för bara trycka dit ett filter (som sen troligtvis aldrig är bytt)?

vad rekomenderas att göra här?
järnet och manganet kommer man åt med dyrt järnfilter det vet jag... nåt annat är inte att göra där. det är humusen och grumligheten jag grubblar över. sådär mycket humus ska inte va bra att ha i vatten för det gynnar bakterietillväxt och det vill vi inte ha!
ska man ta hit nån brunn nisse som får titta å se om de hittar läcka å försöka med manchett?

vi har ingen strävan efter perfekt vatten. att ha flaskvatten till att dricka är nåt vi kan leva med men vill ha det drägligt. detta är bara på en sommarstuga som används lite då å då och där det dessutom kan bli aktuellt att ansluta till kommunalt när om ca 5 år

pH ligger på 8.1 och hårdheten på 15dH så det är ett hårt vatten om det har betydelse

pH ligger på 8.1 och hårdheten på 15dH
Dessa värden tyder på grundvatten. ytvatten är inte så hårt.

så vad kan orsaka all humus?

patronfilter mot humus har väldigt kort livslängd med den halten ni har.

Det är inte bara ytvatten ni har i brunnen, det är utspätt med grundvattnet ifrån brunnen, därav hårdheten.

Svårt att säga vad man ska rekommendera i ert fall. Ta bort järnet som förstör ert porslin mm och lev med humusen. Alt prova en manchett.

men humuset kommer sig utav att brunnen troligen läcker eller?
vi håller på att överväga järnfilter. det är juh en ganska duktigt dyr historia och detta är trotts allt ett sommartorp

jag fick uppfattningen att det va värre med humus just för att det gynnar bakterietillvaxten och bakterier vill vi inte ha! halten av det r väldigt lågt och fint nu, har gjort ett komplett vattenprov och mätt allt som mätas kan. det jag skrev in i första inlägget va de saker som värdena var väldigt dåliga på

väldigt många brunnar har humus och bakterier är ovanligt i borrade brunnar även om det är humus i vattnet.
Ni har ju inga förhöjda nitrit, nitrat eller ammoniumvärden. Har man detta finns det risk att vattnet är påverkar av någon form av gödsel/gödning eller annat avlopp. En manchett brukar ligga på 10000 -12000 monterat.
Ett järnfilter till era värden kommer att kosta slant helt klart. Ni kommer inte undan med mindre än 20000:- troligen mer för ett fungerande filter på era järntal.

det är så jävligt alltså... trodde det skulle räcka med 10000 för ett järnfilter =/
inte trodde jag manchett skulle kosta så mycket heller..... deprition...

så vad är att rekommendera.... skita i det å bara låta det va som det är? funkar det eller är det en dum ide att låta det vara som det är av någon anledning annat än det estetiska?

Får du kommunalt vatten om 5 år så skulle jag levt med vattnet och lagt filterpengarna på flaskvatten och byta ut wc o handfat när jag har bra vatten

men det är långt ifrån säkert att vi kan ansluta även om vi vill och sen är frågan om vi änns vill. helst skulle vi vilja ha ett bra eller iaf drägligt eget system

S
Hur länge på säsongen bor ni i torpet? Om ni bara är där stundvis kan det vara idé att titta på ett mauellt järnfilter med backspolning. Gäller bara att du har tillräckligt med vatten i brunnen för att kunna backspola plus att pumpen måste kunna leverera tillräckligt med flöde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.