Är det en trefas-pump?zingo skrev:Det är det jag inte riktigt förstår. Visst borde väl trycket bara fortsätta att öka om pumpen fortsätter?
Trycket går alltså snabbt upp till 4-4.5 bar och pumpen fortsätter att gå. Tryckmätaren stannar alltså på 4-4.5 och står liksom och dallrar där. Det låter i alla fall som om den går eftersom det "brummar i rören".
Har du i sådana fall kontrollerat att den går år rätt håll? Byt fas annars och se hur det fungerar.
Vad har du för grundfos-pump och hur djupt sitter den? Vilka slandimensioner har du upp till hydroforen?
Spontant gissar jag på fasvändning om det är trefas-pump.
I annat fall gisssar jag på förstora tryckförluster eller trasig pump.
Skulle pumpen mot förmodan inte klara över 4 bars tryck så är det tryckströmbrytaren du måste justera ner. Sedan kan såklart manometern vara trasig och visa fel tryck och därav ge dig fel värden.
Redigerat
Såg nu att trycket sjönk även efter att du stannat pumpen. Då finns en läcka någonstans. I kopplingar eller backventilen. Är systemet tätt sjunker inte trycket
Redigerat:
Tack för svar.
Det är en Grundfos SQ 3-40 med vanlig stickkontakt.
Den sitter c:a 28 meter ned i en 30 meter djup brunn.
Har 32 mm hela vägen till hydroforen.
Det finns bara en koppling från pumpen till hydroforen och det är en 90-koppling som sitter precis vid markytan.
Tryckströmbrytaren går inte att justera, enligt tillverkaren.
Hur kan jag kontrollera om det är pumpens backventil som läcker?
Nu är ju inte läckaget huvudproblemet (tror jag) utan att tryckvakten inte stannar pumpen.
Det är en Grundfos SQ 3-40 med vanlig stickkontakt.
Den sitter c:a 28 meter ned i en 30 meter djup brunn.
Har 32 mm hela vägen till hydroforen.
Det finns bara en koppling från pumpen till hydroforen och det är en 90-koppling som sitter precis vid markytan.
Tryckströmbrytaren går inte att justera, enligt tillverkaren.
Hur kan jag kontrollera om det är pumpens backventil som läcker?
Nu är ju inte läckaget huvudproblemet (tror jag) utan att tryckvakten inte stannar pumpen.
Pumpen orkar väl inte att ge ett högre tryck? Nu är jag total amatör, men av diagrammet på Grundfos hemsida verkar det framgå att den inte orkar mer än högst 5 bar, och du har 3 bar från vattenpelaren och 4 bar från hydroforen. Lösningen skulle då vara att byta tryckreläet mot ett som går att justera till lägre till- och frånslagstryck.
http://net.grundfos.com/doc/webnet/sq/int/images/graph_3_sq_gb.gif

http://net.grundfos.com/doc/webnet/sq/int/images/graph_3_sq_gb.gif

Precis som svartöra säger ger ju inte ens pumpen 4bar under gynnsammaste förhållanden. Så du får ställa ner tryckgivaren (vilket inte går ser jag nu). Då måste du köpa en ny tryckgivare eller en ny pump som klarar trycket du vill ha. En tryckströmbrytare förefaller vara mest ekonomiskt om du inte har specefikt tryck, flöde som du vill åstakomma.
Om trycket faller fastän pumpen stannat och du inte gör uttag från ledningen så måste du läcksöka.
För att kunna säga vilket stopptryck du ska ha på tryckströmbrytaren så måste vi veta längden på pem32 slangen samt hur långt ner det är till grundvattenytan (från brunnenens överkant (på 30m) till grundvattenytan vid vattenuttag
Om trycket faller fastän pumpen stannat och du inte gör uttag från ledningen så måste du läcksöka.
För att kunna säga vilket stopptryck du ska ha på tryckströmbrytaren så måste vi veta längden på pem32 slangen samt hur långt ner det är till grundvattenytan (från brunnenens överkant (på 30m) till grundvattenytan vid vattenuttag
Tack för allt engagemang. Nu börjar det ju klarna. Och läckan ska jag väl hitta så småningom.
Det är c:a 3 meter ned från marknivån till vattenpelaren.
Slangen är fem meter lång från brunnen till husväggen och kanske ytterligare en meter innan den når tryckvakt och hydrofor.
Det är c:a 3 meter ned från marknivån till vattenpelaren.
Slangen är fem meter lång från brunnen till husväggen och kanske ytterligare en meter innan den når tryckvakt och hydrofor.
Var får jag tag på en vettig tryckströmbrytare till bra pris?
Och får man koppla in en så'n själv eller krävs elbehörighet?
Slangen är 30 meter ned i brunnen + 5 meter horisontellt under mark till fasaden + c:a en meter upp till nivå där vattnet tas (enbart nedervåningen)
Och får man koppla in en så'n själv eller krävs elbehörighet?
Slangen är 30 meter ned i brunnen + 5 meter horisontellt under mark till fasaden + c:a en meter upp till nivå där vattnet tas (enbart nedervåningen)
Vad är det för tryckströmbrytare? Det är inte Grundfos CU301?
Klicka här för att svara