29 492 läst ·
13 svar
29k läst
13 svar
Kalkavlagringar i toastol
Vår toalettstol har kraftiga kalkavlagringar i kröken. Det har varit så sedan vi flyttade in och jag har försökt med ättika, citronsyra och Nitors kalklösare som fått ligga i flera timmar men det verkar hopplöst att få bort dem. Nu funderar jag på att ta bort vattnet i kröken och fylla med någon stark syra, typ myrsyra. Finns det bättre och enklare sätt? Det känns ju inte helt rätt att hälla ett par liter koncentrerad syra i avloppet.
Nej jag är inte säker på att det är kalk. Det är i alla fall inte ren kalk, för det har en rödbrun-grå nyans. Sannolikt är det i alla fall till stor del kalk. Järn borde det inte vara för det borde lösas av samma medel som kalk. Mangan kanske.
Produkter som diskuteras: "klinkerrent"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
399 kr inkl moms
461 kr
Läs mer
Har testat med maskindiskmedel och soda. Då händer absolut ingenting. Med sura rengöringsmedel blir det i alla fall grumligt i vattnet och beläggningen bleknar något. Dock är beläggningen så tjock att det känns som om vanliga avkalkningsmedel för konsument inte biter. Därför funderar jag på att försöka komma över någon starkare syra i hög koncentration.
Det handlar alltså inte om en enkel missfärgning utan det är ett tjockt, strävt lager som orsakar stopp i toan eftersom det hakar tag i dasspappret. Jag får känslan av att det är kalk som på något sätt reagerat med ett annat ämne till en svårlöslig "sten". Men vad kan det då vara?
Det handlar alltså inte om en enkel missfärgning utan det är ett tjockt, strävt lager som orsakar stopp i toan eftersom det hakar tag i dasspappret. Jag får känslan av att det är kalk som på något sätt reagerat med ett annat ämne till en svårlöslig "sten". Men vad kan det då vara?
Tanken har slagit mig också men jag vill försöka få bort det ändå. En ny toastol kostar pengar som vi hellre lägger på annat, då den vi har är modern och funkar bra i övrigt. Sen vet man ju inte om det kommer att byggas upp en avlagring i den nya oxå. Hittar vi ett bra medel som klarar av att lösa beläggningarna så är det betydligt enklare än att installera en ny.
Du har med all sannolikhet drabbats av en rostutfällning kanske blandat med kalk. Du är helt rätt ute med att det skall lösas med en kraftigare syra. Prova din myrsyra, men vet inte om det räcker annars kan du också prova oxalsyra. Det finns även ett saltsyre-fosforsyre baserat preparat som heter "Prols P48" som säljs i proffshandeln och biter på det mesta i kalk och rostväg. Duger inget av dessa är det slutligen ren saltsyra som gäller.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
skaffa en flaska kalcinex (kalkbort)
http://www.nilfisk.se/Products/Dete...ingsmedel/KALCINEX/KALCINEX/Introduction.aspx
om du vill ha det bästa direkt utan att testa dig igenom alla sämre metoder...
innehåller 15-30% fosforsyra... mm.
http://www.nilfisk.se/Products/Dete...ingsmedel/KALCINEX/KALCINEX/Introduction.aspx
om du vill ha det bästa direkt utan att testa dig igenom alla sämre metoder...
innehåller 15-30% fosforsyra... mm.
Redigerat:
Jag fick tag i något annat fosforsyrebaserat proffsmedel. Det började skumma och fräsa ordentligt, så det hade effekt. Tyvärr räckte inte en liter och några timmar så jag får skaffa lite mer. Jag har segervittring!
(Testade med en flaska ättika också efteråt. Det löser också avlagringarna men inte i närheten så effektivt som det riktiga medlet. Med ättika hade jag fått hålla på i en vecka minst.)
(Testade med en flaska ättika också efteråt. Det löser också avlagringarna men inte i närheten så effektivt som det riktiga medlet. Med ättika hade jag fått hålla på i en vecka minst.)
Nu är det äntligen klart och muggen är ren och fin. Två liter proffsmedel räckte inte riktigt, det blev kvar partier med tjocka kalklager (rätt snygga egentligen, såg ut som bacondraperier som man hittar i droppstensgrottor). Sedan fick jag tag i koncentrerad myrsyra och då försvann även det sista.
Summan av kardemumman är alltså: Proffsmedlena har nog mer effektiva syror men de är ändå ganska utspädda, så koncentrerad myrsyra är nog lika effektivt eftersom halten vätejoner i vattnet blir minst lika hög tack vare syrakoncentrationen.
Summan av kardemumman är alltså: Proffsmedlena har nog mer effektiva syror men de är ändå ganska utspädda, så koncentrerad myrsyra är nog lika effektivt eftersom halten vätejoner i vattnet blir minst lika hög tack vare syrakoncentrationen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden