4 186 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Överläckage i engreppsblandare?
Hej,
Jag förstår inte detta fenomet och inte hur man ska kontrollera detta.
Jag har läst mig till att man ska stänga inkommande kallvatten till fjärrvärmecentralen och öppna fullt på det hetaste på engreppsblandaren. Jag har gjort detta och då kommer kallt vatten.
Jag förstår inte hur det ska fungerar kallvattnet är juh öppet till blandaren eller är det röret/ventilen stängd när man har det på hetast på engreppsblandaren?
Om man stänger inkommande kallavtten till centralen så har man alltså inget varmvattenflöde allsi huset, det kommer inte ens kallt vatten där?
Detta gör mig tokig!
Kan någon vänlig själ förklara hur det fungerar?
Mvh
Jag förstår inte detta fenomet och inte hur man ska kontrollera detta.
Jag har läst mig till att man ska stänga inkommande kallvatten till fjärrvärmecentralen och öppna fullt på det hetaste på engreppsblandaren. Jag har gjort detta och då kommer kallt vatten.
Jag förstår inte hur det ska fungerar kallvattnet är juh öppet till blandaren eller är det röret/ventilen stängd när man har det på hetast på engreppsblandaren?
Om man stänger inkommande kallavtten till centralen så har man alltså inget varmvattenflöde allsi huset, det kommer inte ens kallt vatten där?
Detta gör mig tokig!
Kan någon vänlig själ förklara hur det fungerar?
Mvh
om du stängt kallvattnet in till fjv växlaren så ska du mycket riktigt inte ha något vv alls i huset! får du kallt vatten i en ettgreppsblandaren ändå är det något fel på den eller någon annanstans, mest troligt är att det är backventilerna i en termostatblandare som är paj !
Jag har med hjälp av support kommit fram till att kallvattnet går bakvägen genom VVC:n till blandarna, detta är kontrollerat genom att känna på VVC-rören inne i huset vid testet, vilka som blev iskalla!
Då är frågan, läcker det även över kallvatten när det finns varmvatten i VVC:n som sänker graderna på varmvattnet lite, eller blir det bara så här när det är fritt fram i VVC-rören med varmvattnet stängt?
Mvh
Då är frågan, läcker det även över kallvatten när det finns varmvatten i VVC:n som sänker graderna på varmvattnet lite, eller blir det bara så här när det är fritt fram i VVC-rören med varmvattnet stängt?
Mvh
Redigerat:
Hej, jag tror jag stängde fel kallvatten 
Jag stängde jag följde den blå symbolen på fjärrvärmeverket och kom fram till en kran men det är väl returen till fjärrvärmeverket. Jag trodde det var kallvatten in i centralen, men såg sen att det kommer längst till höger och hade en liten röd kran, när jag stängde den var det stopp i blandarna vid varmvattenspolning!
Så jag antar att allt fungerar och inget överläckage finns?
Jag stängde jag följde den blå symbolen på fjärrvärmeverket och kom fram till en kran men det är väl returen till fjärrvärmeverket. Jag trodde det var kallvatten in i centralen, men såg sen att det kommer längst till höger och hade en liten röd kran, när jag stängde den var det stopp i blandarna vid varmvattenspolning!
ja då verkar det ju vara så att det funkar!Bambi skrev:Hej, jag tror jag stängde fel kallvatten
Klicka här för att svara