2 862 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Kapacitet på pump? Och plast smak efter byte?
Hej, har precis bytt pump, rörmokaren satt in en Grundfos SP 1A-21, som monterades på ungefär 70 meters djup. När jag kontrollerade den ger ca 20liter per minut- är inte detta väl snål? Det är ju inget flås alls i kranarna? Vad brukar man ha för kapacitet?
Dessutom har vattnet en distinkt plastsmak efter bytet? Är detta normalt och övergående eller bör jag kontakta rörmokaren?
Dessutom har vattnet en distinkt plastsmak efter bytet? Är detta normalt och övergående eller bör jag kontakta rörmokaren?
Hej,
ja 20 l/min låter lite för ett normalt hushåll. Mellan vilka tryck jobbar pumpen? Tillslag och frånslagstryck på tryckströmbrytaren? 40 l/min är en siffra som jag har någonstans i bakhuvudet.
Plastsmaken försvinner inom 1-2 veckor.
ja 20 l/min låter lite för ett normalt hushåll. Mellan vilka tryck jobbar pumpen? Tillslag och frånslagstryck på tryckströmbrytaren? 40 l/min är en siffra som jag har någonstans i bakhuvudet.
Plastsmaken försvinner inom 1-2 veckor.
Standard är pump som ger 40 l/min men det är alltid brunnens egenskaper som styr. Du kan inte sätta en större pump än vad brunnen har tillrinning.
Går trycket under 3 bar? Om inte så är det inte pumpen som är felet utan kanske igensatta ledningar. Det är väldigt vanligt efter pumpbyte att silarna i kranarna har satt igen, har ni kollat dem?
Är det dåligt flås direkt eller blir det sämre flöde efter en tids spolande? Vad har ni för tank?
Går trycket under 3 bar? Om inte så är det inte pumpen som är felet utan kanske igensatta ledningar. Det är väldigt vanligt efter pumpbyte att silarna i kranarna har satt igen, har ni kollat dem?
Är det dåligt flås direkt eller blir det sämre flöde efter en tids spolande? Vad har ni för tank?
En sp1a-21 ger inte mer än 24l/min i slutet på pumpkurvan så det är nog inget konstigt att den inte ger mer flöde än 20l/min.
Redigerat
20l/min tycker jag dessutom inte låter som ett dåligt flöde i en kran inne. Jag skulle påstå att normalt flöde är 10-25l/min vid komunalt vatten.
Redigerat
20l/min tycker jag dessutom inte låter som ett dåligt flöde i en kran inne. Jag skulle påstå att normalt flöde är 10-25l/min vid komunalt vatten.
Redigerat:
Klicka här för att svara