18 532 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Var montera vakuumventil toa/avlopp
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Toaletten tar med sig vattnet ur vattenlåset och gurglar duktigt, vilket jag vill åtgärda.
Har legat i krypgrunden idag och kollat och det är ett avlopp som går direkt ner i septitank, med ett litet (50mm?) stålrör för avluftning upp över taket.
Jag antar att det är en vakuumventil som behövs för att slippa gurglet, men monterar jag den ovanför eller under avluftningsröret?
Bör jag byta avluftningsröret till 75 eller 110 mm förressten? Det är året runt boende och röret går på utsidan av kåken.
Har legat i krypgrunden idag och kollat och det är ett avlopp som går direkt ner i septitank, med ett litet (50mm?) stålrör för avluftning upp över taket.
Jag antar att det är en vakuumventil som behövs för att slippa gurglet, men monterar jag den ovanför eller under avluftningsröret?
Bör jag byta avluftningsröret till 75 eller 110 mm förressten? Det är året runt boende och röret går på utsidan av kåken.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har du först kollat att stålröret är öppet, 50 mm räcker långt om det är öppet.
Jag har på verkstan 50 mm + en 50 mm vacumventil och där räcker det med 50 mm.
Protte
Jag har på verkstan 50 mm + en 50 mm vacumventil och där räcker det med 50 mm.
Protte
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
aight, då kanske röret klarar sig.. ska se om jag kan blåsa ur det med tryckluft.
Var har du vacumventilen monterad då? Ovanför själva avluftningsröret antar jag?
Var har du vacumventilen monterad då? Ovanför själva avluftningsröret antar jag?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det har blivit påbyggt och påbyggt. Röret utifrån grenar av sig till tvättstället sedan en golvbrunn och till toaletten. Tvättställsröret är ovan golvet grenat och går ut genom toaväggen till en arbetsbänk med avlopp och där sitter vacumventilen sedan en utslagsvask genom nästa vägg till en trinett, jodå det är fall hela vägen.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
kasta vakumventilen så långt det o sen kastar du den igen o igen,har du ett kommunalt avlopp så ok men eget avlopp så ska du INTE använda vakumventil
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Är det bara till o leva med att vattenlåset sticker vid varje spolning eller finns det något annat förutom vakuumventil som kan lösa det?renoverarn skrev:
Klicka här för att svara