8 019 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Vad händer i brunnen på vintern?
Vi har nytt sommarhus på Gotland med grävd brunn. Vad händer med den på vintern när vi inte är där? Brunnen är kanske 5 meter djup, hälften fylld med vatten. Knappt en meter från locket sitter en koppling och så går vattnet in genom brunnsväggen till huset. Brunnen är av cementringar med ett cementlock med plåtlucka. Vattnet i brunnen borde väl inte frysa? Men kommer vattnet i slangen från huset att frysa (den del som kommer ut i brunnen och går ner i vattnet alltså)? PEM-slang + plastkoppling borde väl klara sig även om det fryser? Men om jag skulle åka dit mitt i vintern och vilja sätta på vattnet så skulle det ju bli problem om det är fruset i slangen. Det säkraste kanske är att öppna kopplingen och se till att tömma slangen på vatten innan jag åker därifrån ...
Vill du kunna använda vattnet på vintern bör du ha en värmekabel i slangen om den inte är nergrävd till frostfritt djup. Det går nog oftast bra när PEM-slangar fryser, men det är givetvis säkrare att tömma slangen. Jag har sett is på vattenytan i en grävd brunn, men inte tjockare än att man kunde slå sönder den med hinken som man var där för att fylla.
Erik
Erik
Klicka här för att svara