Jag ska använda ett avloppsrör som idag är kopplat till en golvbrunn till ett köksavlopp för diskho och maskin. Kommer ta bort brunnen och dra upp ett 75mm plaströr genom golvspånet. Såg nu att det gamla avloppet är av järn med någon svart yta, som inte är helt 100% slät. Vet ej vad de heter, men min fråga är, kan jag skjuta över ett nytt plaströr och förvänta mig en tät skarv, eller måste man täta på något sätt.

De nuvarande rören är skarvade med en såndär stor och bred klämma som dras åt med två skruvar, och som är klädd inuti med gummi.

Hur ska jag bära mig åt?

Tacksam för hjälp då det känns ganska viktigt att det blir tätt :O

Det är möjligt att det blir tätt men avloppslukten smiter ut om du inte har en övergångsmuff. De är misstänkt dyra för att bestå av två slangklämmor och en gummibit men det är bara att handla och se glad ut.

/John

Tog ett par kort så ni får se hur det ser ut. I anslutning till brunnen ser det ut som de har kapat muffen på plaströret och skarvat rören med en sån där skruvklämma. Kan jag göra likadant då? Det vore ju skitbra i så fall. Jag ska ta bort brunnen och dess vinklar, en halvmeter järnrör och 45 gradaren. Jag kommer alltså gå på med plaströr där 45 gradaren sitter nu.

• DSCN2033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2031.jpg
    Skapa konto
  • DSCN2030.jpg
    Skapa konto
Du ska inte använda muffen på ett plaströr för att skarva mot ett MA-rör.
Men det går alldeles utmärkt att skarva dessa rör med en Jet-klamma, den typen klamma du har, på samma sätt som det är på första bilden

Tack! Precis vad jag ville höra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.