Hej,

Man läser hur farligt det är med legionella i VVC-konstruktioner men hur är det med vanliga tappställen utan VVC?

Jag tar ett ex. hur jag menar så är det nog lättare att förstå. Jag hoppar i dusche och står där i några minuter i varmt och skönt vatten, det dröjar två dygn tills duschen används igen, då har juh varmvattenledningen fram till duschblandaren kylts av från 50 och förmodligen ner till rumstemperatur och då frodas bakterien tills nästa dusch.

Varför är detta mindre känsligt än t ex VVC?

högre temperatur ( + 55 gr eller mer ) dödar de flesta bakterier, oftast är det svagare och/eller redan sjuka människor som får legionella, en frisk individ klarar sig bättre, det är vatten dimman som är farlig att andas in och kan ge dig legionella. problemet är vanligare i större anläggningar , tex sjukhus hotell hyreshus, inte i villor

VVC används för att minska legionella-risken jämfört med "ett vanligt villasystem" ,
samt att snabbare få varmt vatten i kranen, alltså minska väntetiden =komfort...

VVC används i större anläggningar med längre ledningar & större mängd
stillastående vatten.

VVC är alltså mindre känsligt för legionella än ett "vanligt tappställe",
en kortare räkningsövning med antalet som drabbas av legionella
per år multiplicerat med det uppskattade mörkertalet visar att antalet
döda i Sverige pga. legionella varje år överstiger 100 personer...

Redigerat:
Hej Hakaner,

Vi har lite speciellt då vi har fjärrvärmecentralen i förrådet utanför huset. Så vi har 10m kulvert med VVC till precis innanför husväggen(klack) och sen ca 10m till resp tappställe i huset utan VVC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.