Hej,
Är det ngn som vet varför man ibland använder mässingskopplingar och ibland förkromat?
Vet att man kan få sk "vandringar" i metallerna om man kopplar ihop fel vilket resulterar i att materialet kan "ätas" upp om jag inte har fel. I mitt fall ska jag bara koppla en övergångskoppling (1/2" till 3/4") från en blandare med avstängningsventil till en tvättmaskin och kopplingen på änden på blandaren är kromat, har det då ngn betydelse vad jag använder? Tittar jag runt i huset så verkar man ha kört mest mässing efter den kromade anslutningen...Vad bör man rätta sig efter?

Kromat använder man där det kommer synas, t ex utanpåliggande i badrum(den blanka ytan är lätt att hålla ren). Mässingskopplingar gör sig bäst i källartak eller under diskbänken.

ok, då är det bara av ren kosmetisk karaktär. Det kan vara så med anledning av det här som jag flöt in på med att blanda olika metalltyper inte hade att göra med mässing/kromat utan att det fanns en tredje metall inblandad (i mitt fall),
Vet inte vad det kan vara men det var ngt som en rörmontör nämnde då han såg hur det var gjort där vårat vatten kommer in (grävd brunn). Där hade man blandat mässing och ngn annan metall på kopplingsidan och det var inte kromat utan till ytan en matt yta (såg ut som silver som korroderat). Och det var tydligen inte bra och kan leda till problem..

Det röret är ett galvat stålrör. Det går bra så länge man har galvat först och kopparrör/mässingdelar efter (i vattenflödesriktningen). Sätter du in ett kopparrör före galvat så börjar det galvade att rosta

aha, då vet jag. Tackar för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.