9 590 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
lufta pumpautomat??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Du kan ju försöka att spola nedströms, att släppa ut vatten nere vid brunnen men då får det inte vara för mycket fall på ledningen och man måste ha bra fart på vattnet.
Protte
Protte
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
har nu fått de o fungera ett tag... men som tidigare så släpper trycket efter ett tag. fortfarande en luftbubbla någonstans. jag har kollat hela ledningen efter tryckläckor idag och den höll tätt för 4 bar iallafall. det kommer ut luft i ca 10-15 sek efter pumpens start, sedan avtar luften. då håller jag ner vad som skall vara utgående vattenslang i en balja med vatten och låter den suga tillbaka vatten istället för luft..utnyttjar vaccumet så att säga. verkar som att jag får hålla på ett tag, men antar att det är det enda sättet. får se om det fungerar eller inte. går de inte så har ja en pumpautomat till salu...tack för all hjälp. fortsätt gärna posta här om ni har fler idèer eller kommentarer. tack igen..mvh Andreas
Förutsatt att du ligger inom specad sughöjd: Det kan underlätta för att få igång en pumpautomat om du sätter en t-koppling på sugsidan med ett rör ca 1,5m rakt upp vid pumpen (kulventil och slangkoppling för "startvatten" )där du kan lufta och fylla på vatten. Då kan man sas få "tryck" på en avluftad sugsida, vilket kan underlätta...
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
nu efter ett jävla tag av massa luftning och massa kvällar me vattenpumpsluftning så verkar de fanimig fungera....skall dock inte lova för mycket..blir en ordentlig testning i morgon. men tack igen för alla svar...mvh A
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
i surrender!!! skiten vill fan inte fungera...handhavande fel troligtvis...trodde ja kunde klara av de mesta men detta får jag fan inte ordning på... har nu satt pumpen på föregående ställe där det har fungerat tidigare med en klenare pump...men de fungerar inte ändå...blir till o anlita rörmockare...orkar inte tillbringa mer tid med stelfrusna fingrar o skitgrejjer som inte fungerar...hemmafixare i all ära...men vissa saker skall man inte ge sig på tydligen...tack för svaren i tråden...mvh Andreas...numera bilmekaniker på heltid...
Den här gamla tråden har varit till hjälp idag. Jag har en Biltema automat som fungerat tidgare men nu har jag luftat den och haft den inne så idag har jag hållit på hela dagen för att få fart på den. Efter att ha läst era inlägg här verkar det som det funkar - jag fyllde slangen till pumpen också och då ökade trycker till 1,5 i alla fall och det sprutade på. Får se om jag lyckas få ner slangen i brunnen då jag fyllt på.
Grundläggande har varit att - fylla hela slangen ner i brunnen - se till att även ev krök just in i pumpen också har vatten och inte luftficka. Fyll hela tanken (jag fick ta bort locket och hälla vatten i tanken). Fyll på pumphuset (kan behövas flera gånger).
Se till att det inte läcker någonstans i pumpen så det blir tryck. Dessutom lyckades jag bäst när jag satte för utslangen så det verkligen blir tryck i pumpen (och vattnet inte spolas ut). Se upp med hur du stänger utloppet, om det är en ventil måste den sitta bra för annars åker den av med fart (och ramlar ner i brunnen ev som för mig...).
Se till att det inte läcker någonstans i pumpen så det blir tryck. Dessutom lyckades jag bäst när jag satte för utslangen så det verkligen blir tryck i pumpen (och vattnet inte spolas ut). Se upp med hur du stänger utloppet, om det är en ventil måste den sitta bra för annars åker den av med fart (och ramlar ner i brunnen ev som för mig...).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden