Vi bor i ett gammalt hus med en ringpump som nu har gått sönder. Vi letar nu efter en ny och har tittat på några olika på jula.
Nu några frågor:
När man är osäker på sughöjden hur ska vi göra då?Den nuvarande pumpen står i jordkällaren under huset och brunnen är borrad (45 m) djup.
Detta med bar hur vet man vad man ska ha?
Hur är det med så gamla kopplingar som det är på den här?
Det går två slangar in i den gamla brunnen men alla pumpar jag sett ser det ut att vara ett uttag på. Förstår inte vad detta är eller vad som behöver göras.
Tacksam för svar.
Nu några frågor:
När man är osäker på sughöjden hur ska vi göra då?Den nuvarande pumpen står i jordkällaren under huset och brunnen är borrad (45 m) djup.
Detta med bar hur vet man vad man ska ha?
Hur är det med så gamla kopplingar som det är på den här?
Det går två slangar in i den gamla brunnen men alla pumpar jag sett ser det ut att vara ett uttag på. Förstår inte vad detta är eller vad som behöver göras.
Tacksam för svar.
Hej,
är du säker på att det är en ringpump som ni har? På beskrivningen med två slangar ner i borrhålet låter det som en ejektorpump. Kan du lägga upp en bild? En pump klarar inte att suga vatten från mer än ca 9 m djup. Ska man pumpa vatten från större djup krävs en dränkpump eller ejektorpump. Ejektorpumpen använder vattentryck för att trycka upp vattnet från borrhålet genom ett speciellt munstycke som är nedsänkt i borrhålet.
Bar är trycket på vattnet. Till pumpen finns en tryckströmbrytare som startar pumpen när trycket är för lågt och som stoppar pumpen när maxtrycket är uppnått. Det kan t ex vara mellan 2 och 4 bar. Det viktiga är att pumpen klarar att ge ett tryck större än stopptrycket. Om det är en ejektor eller dränkpump så måste den också vara tillräckligt kraftig för att övervinna höjdskillnaden mellan vattenytan i borrhålet och pumpen.
Ex: H=30 m => 3 bar sedan vill du kanske ha 4 bar som stopptryck. Då krävs en pump som klarar minst 70 m höjd eller 7 bar. De flesta pumptillverkare specar en tryckhöjd som pumpen klarar.
Oftast går det att få tag i adaptrar också till äldre anslutningar, men det kanske ocskå måste till lite rörmokeri i övrigt eftersom pumptillverkare kan flytta in och och utlopp. Det finns flexibel slang som kan användas för att lösa detta.
är du säker på att det är en ringpump som ni har? På beskrivningen med två slangar ner i borrhålet låter det som en ejektorpump. Kan du lägga upp en bild? En pump klarar inte att suga vatten från mer än ca 9 m djup. Ska man pumpa vatten från större djup krävs en dränkpump eller ejektorpump. Ejektorpumpen använder vattentryck för att trycka upp vattnet från borrhålet genom ett speciellt munstycke som är nedsänkt i borrhålet.
Bar är trycket på vattnet. Till pumpen finns en tryckströmbrytare som startar pumpen när trycket är för lågt och som stoppar pumpen när maxtrycket är uppnått. Det kan t ex vara mellan 2 och 4 bar. Det viktiga är att pumpen klarar att ge ett tryck större än stopptrycket. Om det är en ejektor eller dränkpump så måste den också vara tillräckligt kraftig för att övervinna höjdskillnaden mellan vattenytan i borrhålet och pumpen.
Ex: H=30 m => 3 bar sedan vill du kanske ha 4 bar som stopptryck. Då krävs en pump som klarar minst 70 m höjd eller 7 bar. De flesta pumptillverkare specar en tryckhöjd som pumpen klarar.
Oftast går det att få tag i adaptrar också till äldre anslutningar, men det kanske ocskå måste till lite rörmokeri i övrigt eftersom pumptillverkare kan flytta in och och utlopp. Det finns flexibel slang som kan användas för att lösa detta.
Det är en ejektorpump. Kan man köpa en annan sort eller måste man köpa en likadan? Vet att men kan köpa dränkbar men det är inte det roligaste vädret att hålla på med vatten just nu.
Finns det någon som helst möjlighet att köpa något typ som den här:
http://www.jula.se/hydroforpump-hwf-1000-67-l-min-1000-w-131317
Finns det någon som helst möjlighet att köpa något typ som den här:
http://www.jula.se/hydroforpump-hwf-1000-67-l-min-1000-w-131317
Du kan köpa ny ejektorpump på t ex Rinkaby rör. http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=962
Den pump som du kollat på Jula kommer inte att kunna suga upp vatten ur borrhålet när höjdskillnaden mellan pumpen och vattenytan i borrhålet blir mer än 9 m.
Är ni helt säkra på att det är pumpen som är trasig? Kan vara fel på tryckströmbrytaren som gör att inte pumpen startar.
Den pump som du kollat på Jula kommer inte att kunna suga upp vatten ur borrhålet när höjdskillnaden mellan pumpen och vattenytan i borrhålet blir mer än 9 m.
Är ni helt säkra på att det är pumpen som är trasig? Kan vara fel på tryckströmbrytaren som gör att inte pumpen startar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om det är axeltätningen så finns det nytt packningsgarn, enklare att byta det än hela pumpen. Kan räcka att dra åt muttern bara. Läcker den mellan sektionerna är det värre men det finns packning för det också.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du skriver muttrar med det sitter EN mutter runt axeln, där bakom sitter det oftast tätningsgarn (nu har ju jag bara mekkat med 3 o 4 ringade så om det är någon häftigare tätning på en ejektor vet jag inte) "muttern" är nog inte kantig så den drar man med polygrip eller rörtång.
Ta bild på eländet så är det tusen gånger enklare än att sitta och gissa såhär en 100 mil bort.
Protte
Ta bild på eländet så är det tusen gånger enklare än att sitta och gissa såhär en 100 mil bort.
Protte
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Under motorn sitter det en mellanbit mellan motor och pump, där inne sitter axeln och en tätning runt axeln, närbild därifrån tack.
Protte
Protte
Är nog inte helt enkelt att fixa en läckande ejektorpump själv utan att ha alla reservdelar till hands. Kolla med en pumpservicefirma i närheten. Ibland har dessa firmor utbytespumpar. Vet inte om en firma som heter Pumphuset finns i Kalmartrakten.
Här är en länk till Grundfos hemsida:
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAP...SVE&typecode=CHVFAM&appcode=DOMES&pdfid=2027#
Klicka på ladda ned pdf, så ser du alla delarna till en liknande pump.
Här är en länk till Grundfos hemsida:
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAP...SVE&typecode=CHVFAM&appcode=DOMES&pdfid=2027#
Klicka på ladda ned pdf, så ser du alla delarna till en liknande pump.
Tina//
Du har en gammal, men mycket pålitlig pump. Grundfos skulle jag tro.
Vad du behöver göra är att renovera den.
Kan du få loss den o transportera den till nån firma så kostar det 2-3 tusenlappar att få den att funka 20 år till. Men du blir utan vatten några dar, eller en väcka.
Skulle överväga att byta el-motorn oxå. ca 2500 till.
Men då får du en pump som förmodligen klarar 20-30 år till, o slangarna som du har i brunnen behöver inte röras.
Du har en gammal, men mycket pålitlig pump. Grundfos skulle jag tro.
Vad du behöver göra är att renovera den.
Kan du få loss den o transportera den till nån firma så kostar det 2-3 tusenlappar att få den att funka 20 år till. Men du blir utan vatten några dar, eller en väcka.
Skulle överväga att byta el-motorn oxå. ca 2500 till.
Men då får du en pump som förmodligen klarar 20-30 år till, o slangarna som du har i brunnen behöver inte röras.
tar upp en gammal tråd. har också ejektorpump tror jag (bifogar bild) motorn verkar bränd, den bara surrar. vet inte om pumpen e paj, men befarar att pumpen har frusit sönder då det hände i vintras. hur kan jag kolla om pumpen e trasig? är en spricka i sidan på pumpen men är inte 100 på att det beror på kyla. Jag kan få runt pumpen förhand när jag vrider på axeln
Redigerat: