9 590 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
lufta pumpautomat??
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
hej. håller på och installera vatten i stallet.
har köpt en pumpautomat som har 8 meter i sughöjd.
hur skall jag göra för att de skall fungara...allt är inkopplat och inget läcker. har fyllt pumphuset med vatten. men det kommer inget mer vatten än det jag har hällt på.
hur lång tid skall det ta? skall man lufta på något vis.. tacksam för snabba svar.. då jag håller på precis nu,,,,tack mvh Andreas
har köpt en pumpautomat som har 8 meter i sughöjd.
hur skall jag göra för att de skall fungara...allt är inkopplat och inget läcker. har fyllt pumphuset med vatten. men det kommer inget mer vatten än det jag har hällt på.
hur lång tid skall det ta? skall man lufta på något vis.. tacksam för snabba svar.. då jag håller på precis nu,,,,tack mvh Andreas
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
okay...får prova detta...hade ju underlättat om inte vattenslangen vart frusen...men så är det när man är ute i tid. skall försöka fylla slangen också. tack för snabbt svar...mvh DS
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
nu har jag fyllt allting från pumpens utlopp. men får inget tryck mer än vattnet som jag fyllt på..ca 1,3 bar. sen stannar det där. inget mer tryck så pumpen slutar aldrig gå. skall tillägga att det är ca 60 meter från brunnen till pumpen. skall det spela någon roll? har konstaterat att sughöjden kanske överstiger om man räknar djupet i brunnen och stigningen från den. finns det någon felmarginal eller är det enbart 8 meter? jag börjar tro att pumpen inte klarar av att pumpa... skall flytta den i helgen.
tacksam för svar o tankar. mvh Andreas
tacksam för svar o tankar. mvh Andreas
Det kan tänkas att den är för klen. Hur hög är den verkliga sughöjden?
Sedan får man beakta förlusterna på den långa sträckan. Vi får se om Tjacko hittar tråden, han är proffs på förlustberäkningar.
Flyttar du pumpen närmare brunnen, kan det funka om du har tur.
Sedan får man beakta förlusterna på den långa sträckan. Vi får se om Tjacko hittar tråden, han är proffs på förlustberäkningar.
Flyttar du pumpen närmare brunnen, kan det funka om du har tur.
Du fyllde väl slangen mellan pumpen och brunnen, alltså¨inte mellan pumpen och tappkranen? Om så, kolla att du fått helt tätt i kopplingarna, det får inte komma in någon luft. Det kan också vara vajsing med bottenventilen - kan du ta upp den och kolla så att nätkorgen inte är igensatt, och att backventilen inte fastnat. Slutligen kan det också vara en luftficka i ledningen, om det är så att den på sträckan brunn-pump får passera över något slags upphöjning. Bäst är ju om den stiger ständigt, om än med svag lutning. Om ingen av dessa faktorer kan förklara felet kanske du skall pröva med en starkare pump.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Precis som ovan talare, du har väl fyllt sugledningen och pumphuset med vatten, dvs pumpens ingående sida?
Bara för att påtala det, oavsett längd på ledning så har du inga tryckförluster så länge du inte har ett uttag (flöde) av vatten. Tryckförlusterna är proportionella mot kvadraten på hastigheten av de strömmande mediet (varav man får mycket mindre tryckförluster med större ledningsdimension). Så en lång slang borde inte göra dig vattenlös, däremot möjligen med lite futtigt tryck vid tappstället.
Den intressanta pumphöjden är från pumpens nivå ner till vattennivån i brunnen, den får inte överstiga pumpens kapacitet, ofta i storleksordningen 8-9 m.
Bara för att påtala det, oavsett längd på ledning så har du inga tryckförluster så länge du inte har ett uttag (flöde) av vatten. Tryckförlusterna är proportionella mot kvadraten på hastigheten av de strömmande mediet (varav man får mycket mindre tryckförluster med större ledningsdimension). Så en lång slang borde inte göra dig vattenlös, däremot möjligen med lite futtigt tryck vid tappstället.
Den intressanta pumphöjden är från pumpens nivå ner till vattennivån i brunnen, den får inte överstiga pumpens kapacitet, ofta i storleksordningen 8-9 m.
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
jag har ju ingen aning om hur stigningen ser ut då det inte är jag som lagt ner den första biten med slang. jag har ju förlängt ett tidigare fungerande vattensystem och lagt till ca 15 meter slang och satt pumpen på ett annat ställe. som är ca 3 meter högre än föregående ställe... så att det är lång sträcka skall inte påverka om det kommer vatten eller inte...skall kolla eventuella fel...tacksam för alla svar...mvh Andreas
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
har nu tagit upp bottensilen och konstaterat att allt fungerar & att den fungerar.
kollat så att hela ledningen på ca 40 meter är tät.
men får likaförbannat inget vatten i stallet. håller på att lufta i denna stund och har hållt på i ca en timme. även om jag fyller vatten från ena hållet så kan det ju vara luftbubblor kvar i ledningen eftersom att bottensilen har backventil. så att jag antar att de bara är att sitta o lufta pumpen och invänta vatten. nån som vet vad som händer om jag skulle överstiga dom här 8 meterna som är pumpens maxcapacitet. är det helt bomstop me vatten eller bara väldigt dåligt tryck? jag har ju som sagt ca 40-50 meter mellan brunn och pump. tacksam för svar. mvh Andreas
kollat så att hela ledningen på ca 40 meter är tät.
men får likaförbannat inget vatten i stallet. håller på att lufta i denna stund och har hållt på i ca en timme. även om jag fyller vatten från ena hållet så kan det ju vara luftbubblor kvar i ledningen eftersom att bottensilen har backventil. så att jag antar att de bara är att sitta o lufta pumpen och invänta vatten. nån som vet vad som händer om jag skulle överstiga dom här 8 meterna som är pumpens maxcapacitet. är det helt bomstop me vatten eller bara väldigt dåligt tryck? jag har ju som sagt ca 40-50 meter mellan brunn och pump. tacksam för svar. mvh Andreas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Rent teoretiskt så kan man ALDRIG komma över 10 m lyfthöjd vid normalt luftryck, ALDRIG.
Pumpen kan nu inte åstadkomma absolut vacuum på sugsidan så det brukar bli en 7-8 meter som pumparna klarar.
Man blir lite misstänksam då du kortat ledningen och hamnat HÖGRE, går slangen i en båge uppåt så får du en luftficka i högpunkten och det kan ALDRIG fungera.
Protte
Pumpen kan nu inte åstadkomma absolut vacuum på sugsidan så det brukar bli en 7-8 meter som pumparna klarar.
Man blir lite misstänksam då du kortat ledningen och hamnat HÖGRE, går slangen i en båge uppåt så får du en luftficka i högpunkten och det kan ALDRIG fungera.
Protte
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
lyckades få tryck en stund. min teori är att det sedan kom en luftbubbla. trycket stannade på ca 3.2 bar. sedan stod det still. det skall inte ligga i en båge något närmvärt. de kan skilja max 20- 30 cm i höjdskillnad men annars skall den gå i sluttande uppåt.. men även om det skulle gå i en båge uppåt litegranna så borde de väl inte spela någon roll när slangen är helt tät. får man vatten i "uppåtbågen" så skall de väl vara vatten där eftersom de finns en backventil i andra ändan. jag ger inte upp riktigt ännu. har suttit och fyllt på vatten via pumpen baklänges ner i ledningen. skall fortsätta med det en stund till och när det är fullt i ledningen så skall jag prova igen. vad har jag för allternativ om detta inte fungerar då? vad för pump?
tack för svaren. mvh andreas
tack för svaren. mvh andreas
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
en trasig backventil kan varit en bidragande orsak....skall byta i morgon och försöka på nytt...följer upp med garanterat mer problem..jag har aldrig tur me vatten..
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
har nu bytt backventil och det fungerar fortfarande inte.
får ett sjuhelvetes tryck ibland sen försvinner det helt. och det blir luft igen. min teori hittils har varit att det är luftbubblor i slangen som vandrar uppåt hela tiden.
jag har försökt och få ut dessa genom att köra pumpen och pumpa ut luft och genom vaccumet som bildas i slangen låter ja pumpen suga tillbaka vatten ur en behållare jag har vid sidan om. har suttit och gjort den här proceduren i ca 2 timmar. en gång blev det som sagt ett jättetryck och de fungerar perfekt och de kom ut ca 50 liter. sen avstannade det.
frågor:vad skulle hända om jag har en perfekt ledningen men att pumpens kapacitet är för dålig så den suger inte vattnet till den höjd som pumpen står på.
mina teorier är 1: allting fungerar som det skall men eftersom att ledningen är såpass lång och jag har tömt ledningen helt på vatten 2 grr så är det mycket luftbubblor kvar. (har försökt spruta in vatten med vattenslangen från huset).
2: läcka på slangen så det kommer in luft någonstans därav luftbubblorna utkommande vatten. till följd ett ofungerande vattensystem.
3: andreas skall inte ha något fungerande vattensystem i stallet/garaget thats it!

får ett sjuhelvetes tryck ibland sen försvinner det helt. och det blir luft igen. min teori hittils har varit att det är luftbubblor i slangen som vandrar uppåt hela tiden.
jag har försökt och få ut dessa genom att köra pumpen och pumpa ut luft och genom vaccumet som bildas i slangen låter ja pumpen suga tillbaka vatten ur en behållare jag har vid sidan om. har suttit och gjort den här proceduren i ca 2 timmar. en gång blev det som sagt ett jättetryck och de fungerar perfekt och de kom ut ca 50 liter. sen avstannade det.
frågor:vad skulle hända om jag har en perfekt ledningen men att pumpens kapacitet är för dålig så den suger inte vattnet till den höjd som pumpen står på.
mina teorier är 1: allting fungerar som det skall men eftersom att ledningen är såpass lång och jag har tömt ledningen helt på vatten 2 grr så är det mycket luftbubblor kvar. (har försökt spruta in vatten med vattenslangen från huset).
2: läcka på slangen så det kommer in luft någonstans därav luftbubblorna utkommande vatten. till följd ett ofungerande vattensystem.
3: andreas skall inte ha något fungerande vattensystem i stallet/garaget thats it!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det räcker att det är en båge på 3 cm så får du en luftficka. Att du får tryck en liten stund tyder på detta.
Gå och dra slangen genom handen (en båge uppåt, mot pumpen/påfyllningen så följer luftfickan med, gör så några gånger.
Alternativet när du har annat vatten (med tryck) sätt ett T-rör vid brunnen och en kran och en slangkoppling och så spolar du allt vad slangen kan ge så följer nog luften med upp och genom pumpen. Sedan stänger du kranen (och öppnar aldrig mer) och provar om det inte ska bli garagevatten.
Protte
Gå och dra slangen genom handen (en båge uppåt, mot pumpen/påfyllningen så följer luftfickan med, gör så några gånger.
Alternativet när du har annat vatten (med tryck) sätt ett T-rör vid brunnen och en kran och en slangkoppling och så spolar du allt vad slangen kan ge så följer nog luften med upp och genom pumpen. Sedan stänger du kranen (och öppnar aldrig mer) och provar om det inte ska bli garagevatten.
Protte
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
hej. jag har redan grävt ner slangen. det är det som är nackdelen.
men skall prova i eftermiddag efter jobbet och göra som "prototypen" säger.
sätta en koppling nere vid brunnen. enda problemet härifrån är att de är ca 50 meter..och så mycket vattenslang har ja inte.
tack för svaren. mvh Andreas
men skall prova i eftermiddag efter jobbet och göra som "prototypen" säger.
sätta en koppling nere vid brunnen. enda problemet härifrån är att de är ca 50 meter..och så mycket vattenslang har ja inte.
tack för svaren. mvh Andreas