Jag river för fullt, är snart klar o ska börja med de nya avloppsstammarna.
Jag har lite frågor:
Vad är det för skillnad på dubbelmuff med kant resp. utan kant?
När man skarvar, är det dubbelmuff man använder då o i så fall vilken av de två? Jag menar, man köper ett 2-metersrör med muff, kapar det o får 1 meter över utan muff, om man ska använda den överblivna delen till att skarva med använder man väl dubbelmuff eller?
Kan man använda dubbelmuff till att skarva både lodrätt o vågrätt?Samtidigt känns det lite osäkert med dubbelmuffen, risken finns väl att vattnet går ut mellan den "nedre" muffen o förbi packningen, eller ska man silikona på "nersidan" av kanten (på dubbelmuff med kant)?
Eller är det så att man får kasta rördelar utan muff som blir över?
I så fall borde man kunna köpa rör med muff i olika längder, som 30, 60, 90 cm osv. Hos Rinkaby säljer de bara rör utan muff, så hur skarvar man dom? Jag såg hos Rinkaby att de har "krympmuff med gummi", kan det vara den man ska använda?
Många frågor men jag vill vara säker... :S

Med "kant" har en fläns invändigt mitt i muffen så att du automatiskt får muffen mitt över skarven mellan rören. Den utan kant använder man nog bara när det är trångt och man måste skjuta muffen helt över ena röret och sedan tillbaka igen för att få plats....

Vag jag vet finns inga begränsningar i hur muffarna får användas. Förutom med muffen, se till att du alltid har muffänden vänd åt det håll som vattner rinner ifrån - det är väl självklart egentligen iofs.

Tänk på att det i välsorterade affärer finns vinklar och Y-delar med muffar på valfri plats så du aldrig behöver använda skarvmuffar annat än när rördelarna är för korta - kan finnas pengar att spara på att handla rätt delar direkt.

Tack Mathias, då kör jag på dubbelmuff med kant, men bara där jag absolut måste.
Men i dubbelmuffen gör man alltså inte som i övriga muffar, där man ska dra tillbaka röret 1 cm efter den bottnat? d^_^b

Tompa21 skrev:
Men i dubbelmuffen gör man alltså inte som i övriga muffar, där man ska dra tillbaka röret 1 cm efter den bottnat? d^_^b
Det var första gången jag hört det ? Vad är det för anledning till att man inte ska ha dom helt inskjutna ?
Det blir ju en större ficka i skarven om man inte har dom ihopskjutna kan inte skräpet fastna där ? :S

De ska ha "rörelsefrihet" eftersom avloppssystemet kan röra sig lite ska de kunna expandera/krympa lite, det får inte bli för stumt (har jag läst och sett).

Ska se om jag kan ge några svar på dina frågor::)

Skillnaden mellan dubbelmuff (med stopp) och skjutmuff (utan stopp) är som Mattias säger att skjutmuffen använder man när man tex sätter in en gren mitt på en ledning.

Man använder vanligtvis en dubbelmuff för att skarva rören men det funkar med skjutmuff, bara man ser till att ha den mitt över skarven

Ja du kan använda den både lodrätt och vågrätt.

Nej det finns ingen risk att vattnet går förbi gummiringen, även på den sidan som är neråt i fallriktningen, om den är oskadad och röret är oskadat och rent utvändigt. Du ska inte silicona, bara smörja gummiringarna när du skjuter ihop rör och rördelar.
Och på ett rör med muff kan du vända muffen åt vilket håll du vill, behöver inte bry dej om vilket håll vattnet rinner, blir lika tät oavsett.

Nej, du behöver inte slänga spillbitarna

Krympmuff använder man när man tex har ett betongrör och ska skarva på ett plaströr. Man trär på gummiringen på betongröret, trär över krympmuffen och sedan värmer man den med varmluftpistol så drar plasten ihop sig och det blir en tät skarv.

Du trycker rören i botten, behöver inte dra isär dem nåt.

Hoppas detta rätade ut några frågetecken:)

• Gilla
Parze
  • Laddar…
Tack då kommer jag att fortsätta trycka ihop dom helt :D

Men på VVS-skolan (Gelia) säger de att det är viktigt med 1 cm tillbakadragande?

Ok, då har jag gjort fel i alla år som rörläggare:wow:
Men jag tror jag fortsätter med det iaf, aldrig varit några problem:)

Ser iof inga problem med att dra isär dem 1 cm heller ....
Men ett fritt monterat avlopp, inte ingjutet, blir aldrig så stumt att det inte kan expandera iaf.

Jerre: jag tror på dig, kanske jag drar ut dom 0,5 cm som en kompromiss! d^_^b

Har kollat på Gelia nu och dom säger 0,1mm/m längdförändring per grad.
Om jag lägger rören när det är 20 grader och räknar med att rören med avloppsvattnet i kommer upp till 40-50 grader så blir det ju som mest 2-3mm/m som dom förlängs, det tror jag tas om hand av deras flexibilitet.:cool:
Vid förläggning i mark om det går ner till 0 grader så kommer dom att kortas av 2mm vilket ju också är ok.:)

Ok, då kör jag med 2mm, utom på dubbelmuffen med kant, där kör jag ända in! d^_^b

Jag ska spara bytet av avloppet på 3:e vån, hur skarvar jag bäst från lodrätt gjutjärn (uppifrån) till lodrätt plaströr (nerifrån)? Duger det med skjutmuff eller dubbelmuff (helst skjutmuff då det blir "tajt")? Inner diametern på gjutjärnet är ju några millimeter mindre än på plaströret, vilket borde förhindra ev. läckage.
Eller måste man ha "jetkoppling" eller krympmuff?

Vilken dimension? 4" (110mm)? Tror inte du får på skjutmuff på gjutjärnsröret för ytterdiametern är väl nån mm större? (har inte testat men nåt i ryggmärgen säger 4" gjutjärn =112 mm)

Men jet-klamma fungerar bra.

Redigerat:
Enligt skjutmåttet är det 110 mm på gjutjärnet, då borde det väl funka med skjutmuff?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.