3 410 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Sinande sten brunn! Hjälp!
Hej.
Vi har en brunn som är ca 10 meter djup.
Den är grävd och sidorna är uppbyggda med stora stenblock.
Alltså ingen ny brunn med cementrör eller så.
Nu är det så att den verkar ha sinat.
Det rinner inte till fast vi har tömt den på mer eller mindre det sista lilla vatten där var.
Det är ju oxå lite problem med att kravla ner för att kolla läget oxå då den är så djup som den är och man inte vill ju få stenblock i huvudet.q(;^
p
Har ringt miljökontoret och enligt dem så är det överlag mycket lågt grundvatten runt om i skåne för tillfället. Hur kan man kolla att det är så eller ifall vattenådran är sluttömd.
Är det bara att vänta och se? Känns ju som det är fel årstid för att sina.:x
Finns det någon expert på området som man kan ringa, som kan komma och kolla?
Jag personligen hoppas ju på att det ska rinna till rätt som det är men min sambo är lite mer negativ och muttrar om en massa pengar för att borra ny brunn.:@
Är det någon som haft samma problem eller erfarenhet av sådant som kanske har lite bättre information.
Har sökt på nätet efter info om denna sort brunn men får bara upp om de som är borrade med rör på väldiga djup eller cement rör(ringar).:S
Är det samma prinsip på dessa som på min?
Kan det vara så enkelt som att den är igenslammad?
Hoppfull efter svar.d^_^b
Vi har en brunn som är ca 10 meter djup.
Den är grävd och sidorna är uppbyggda med stora stenblock.
Alltså ingen ny brunn med cementrör eller så.
Nu är det så att den verkar ha sinat.
Det är ju oxå lite problem med att kravla ner för att kolla läget oxå då den är så djup som den är och man inte vill ju få stenblock i huvudet.q(;^
Har ringt miljökontoret och enligt dem så är det överlag mycket lågt grundvatten runt om i skåne för tillfället. Hur kan man kolla att det är så eller ifall vattenådran är sluttömd.
Är det bara att vänta och se? Känns ju som det är fel årstid för att sina.:x
Finns det någon expert på området som man kan ringa, som kan komma och kolla?
Jag personligen hoppas ju på att det ska rinna till rätt som det är men min sambo är lite mer negativ och muttrar om en massa pengar för att borra ny brunn.:@
Är det någon som haft samma problem eller erfarenhet av sådant som kanske har lite bättre information.
Har sökt på nätet efter info om denna sort brunn men får bara upp om de som är borrade med rör på väldiga djup eller cement rör(ringar).:S
Är det samma prinsip på dessa som på min?
Kan det vara så enkelt som att den är igenslammad?
Hoppfull efter svar.d^_^b
Grundvattennivåerna är löjligt låga i Skåne nu. Har en pump i källaren som tömmer den på vatten eftersom grundvattnet ligger ca 30cm över källargolvet. Den pumpen har inte gått sen i maj nånting.. :x (ja den fungerar, har kontrollerat..)
Om du vill ha vatten så är det nog så att du får borra en brunn.
Om du vill ha vatten så är det nog så att du får borra en brunn.
Ok, tanken är väl att vi ska försöka gräva ut lite från botten. Iaf pröva innan vi kontaktar någon borrfirma. Se om det kanske hjälper.:/ Ja jag tror oxå vattennivån är boven i dramat men det är ju olyckligt för man kan ju inte påverka den så mycket. Får låta tiden utvisa, trist utan vatten bara.
Tänk bara på att om du skall klättra ner i brunnen så bör du ha med dig någon form av "luft på tub". När du är där nere så är det ingen luftsirkulation så det är överhängande risk för kolmonoxidförgifttning.
Lycka till
//Tobben
Lycka till
//Tobben
Hur har det gått, har vattnet kommit tillbaks? Min dränpump har gått sen helgen så grundvattnet har ju återvänt. Nu bor jag visserligen inte nära dig men det kanske är likadant över hela Skåne.
Klicka här för att svara