Jag håller på att kollar upp hur mitt badrum skall kopplas ihop. Det hela kommer nog bli med PEX från LK och dold förläggning av rören (rör i rör så klart). Det jag undrar är detta:

Om man har ett fördelarskåp med avstängning på varje rör, behöver man då även en kulventil vid varje anslutning i badrummet?

Det känns lite överflödigt, men det klart att det blir mindre spill med vatten om man måste skruva loss något i badrummet.

Finns det någon som vet vad som är standard eller hur man "bör" göra?

Mvh
Mattias

Nä helt onödigt kostar bara. Jag har gått över till LK PAL Alupex helt perfekt då man får bestående böjar.

Kulventiler vid varje tappställe är bara dyrt och onödigt. Avstängning på varje rör i fördelaren är nästan lite onödigt det med.
Jag hade nöjt mig med en ventil på varmt, och en på kallt vatten i fördelaren.

Samtidigt är det fruktansvärt smidigt att ha det vid installation. Koppla och kontrollera en sak i taget. Har du avstängning till respektive fördelare kan det kanske spela mindre roll men kör du LK finns ju LK Fördelare UNI-Avst som inte är farligt mycket dyrare än en fördelare utan avstängning per avstick.

Tackar för svaren! Det var precis de svaren som jag ville ha. :-) När jag kollade på fördelare med avstängning så var det någon hundralapp i skillnad så jag skulle tro att det får bli en sådan lösning, men det är skönt att slippa lägga ytterligare pengar på kulventiler i badrummet.

/Mattias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.