Installerade en markvärmepump greenline c7 för drygt ett år sedan och en kort tid efteråt så började min sambo få grönt hår.
Misstänkte då kopparavlagringar från värmepumpen då den är ny och att det skulle avta efter en tids användning.
Nu har det gått drygt ett som sagt och hon klagar fortfarande på sitt gröna hår och varmvattnet smakar fortfarande metall.(kallvattnet smakar inget)

Har kommunalt vatten så jag ringde kommunen idag för att höra mig för om surheten i vattnet(lågt ph lakar ur koppar ur rör och vvb) och om det var ett vanligt problem i denna kommun.
Han sa att jag var typ den första som ringt och påtalat detta problem så länge han kunde minnas men att surheten i kommunens vattnet låg lite lågt.
Misstänker att jag får skicka in varmvatten på analys kontra kallvatten för jämförelse.

Någon som råkat ut för detta och har några tips/råd?

Vi är två personer i hushållet så omsättningen av varmvattnet i 185 L kopparberedaren blir inte så stort, kan ju ha en viss inverkan i problemet.

Göran.W
Att du har för lågt PH som lakar ut koppar kan du stryka från listan för kommunen får inte leverera sånt vatten.
I dom fallen kommunen har för lågt PH på rå vattnet Höjer dom det innan det lämnar vatten verket.
Problemet är omsättningen på vattnet utan tvekan för ni använder väl max halva volymen i beredaren per dag och då tar det tid innan det lägg ett skyddande lager kalk på kopparen.
Ni får helt enkelt "slösa på varm vattnet så försvinner problemet fortare.
En analys är meningslös för kall vattnet är ok och då är vattnet ok in i beredaren med.
Färga håret mörk och sluta drick varm vatten tills det kommit en skyddande hinna av kalk i beredarend^_^b

Jag får väl sluta supa varmvatten en tid då..:D
Hittade detta koppar test http://www.pwss.se/product.php?productid=1820&cat=0&page=185 och slängde iväg en beställning.

Tänkte testa cu-halten före och efter en genomspolning av vvb och se om det blir någon skillnad.

Hittade även detta enkla tvåltest för koppar ifall någon är intresserad.
http://www.vattendoktorn.com/index15.htm

Tycker dock det är märkligt att (om det nu är vvb som är boven) den fortfarande efter ett år avger koppar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.