2 202 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
istroll i röret?
idag efter badet när jag tömde ut vattnet rann det inte ner i brunnen och bort som förväntat, det rann ut på golvet i hela badrummet bort till duschen men inte heller där åkte det ner... efter en liten stund ca 4-5 minuter slurkade det till och allt rann bort. dock så är det nu så att när man spolar i toaletten stiger vattnet 15-20 cm i skålen innan det sakta sjunker undan, och det är samma sak i alla brunnar i badrummet och i handfatet.
Om det vore en ispropp skulle väl inget rinna bort?
kanske är det bara en iskaka som ligger i röret och täpper till lite lagom så att vattnet rinner undan dåligt eller? vad tror ni och hur ska jag lösa det?
Om det vore en ispropp skulle väl inget rinna bort?
kanske är det bara en iskaka som ligger i röret och täpper till lite lagom så att vattnet rinner undan dåligt eller? vad tror ni och hur ska jag lösa det?
Troligen håller det på att bli stopp i alla fall. Hade det varit is kan man ju tycka att det borde smälta om du släpper ut vatten från badkaret, för det var väl troligen någorlunda varmt. Det kanske är dags att rensa rören, t.ex. med spolbil eller rörrensslang till högtryckstvätten.
Låter väldigt likt den drygt meterlånga ispropp jag fick i ett oisolerat avloppsrör förra vintern. Låg som en kärna av is med lite utrymme runtom så att vattnet kunde rinna av väldigt sakta, men med långvarig kyla är det ju bara en tidsfråga tills det blir tvärstopp. Som tur var fanns en renslucka så jag kunde spola/smälta bort proppen bakifrån med en trädgårdsslang. Efteråt satte jag dit en värmekabel utanpå röret och isolering runt hela rasket. Inga problem sen dess.
Redigerat:
Är det en ispropp, då släpper den på en sekund, när den släpper. Annars är det som "mulpac" skriver - ta hem en spolbil och rensa rören. Rörrensslang till högtryckstvätten kostar ungefär lika mycket som en utryckning med spolbil - skillnaden är att rensslangen kan du använda helt gratis dom närmsta 20 åren (eller hur länge den håller).
ok, det är dryga 15 meter rör som är totalt igen isade... 12cm rör.... har ingen renslucka så jag kommer inte åt att spola men har istället virat en värmekabel runt dom första 10 metrarna.... får väl se om det släpper lite iaf så får man åka iväg imorrn (!) och handla mer kabel att sätta fram till toalettavloppet och hoppas på att man kan få gå på toa nångång under julhelgen...
så hur gick det då?
värmekabeln jag lindat runt rören gav ingenting på dem 9 timmarna den satt där, så på julaftons morgon bar det av till jula där jag köpte trädgårdsslang en massa kopplingar och en specialslang för att rensa avlopp.
väl hemma kopplade jag bort alla avloppsrör under duschbrunnen där jag drog ner trädgårdsslangen som var kopplad till duschen, sedan gick jag igenom rör för rör med varmvatten för att smälta bort isen, sedan bort med det tomma röret och fortsätta med nästa, tog 6 timmar och det var svinkallt och innifrån huset hörde man kalle anka och julmatsstöket... lagom kul... när man väl var klar med allt och skulle koppla ihop allt gick det hur bra som helst...
tills sista kopplingen skulle ihop...givetvis skulle den strula och det slutade med ett *knak*... dock ingen större spricka i röret så det fick bli hockeyklubbatejp i massor så det skulle hålla ihop tills våren när jag får kika på´t igen!
Så så rolig var min julafton!
värmekabeln jag lindat runt rören gav ingenting på dem 9 timmarna den satt där, så på julaftons morgon bar det av till jula där jag köpte trädgårdsslang en massa kopplingar och en specialslang för att rensa avlopp.
väl hemma kopplade jag bort alla avloppsrör under duschbrunnen där jag drog ner trädgårdsslangen som var kopplad till duschen, sedan gick jag igenom rör för rör med varmvatten för att smälta bort isen, sedan bort med det tomma röret och fortsätta med nästa, tog 6 timmar och det var svinkallt och innifrån huset hörde man kalle anka och julmatsstöket... lagom kul... när man väl var klar med allt och skulle koppla ihop allt gick det hur bra som helst...
tills sista kopplingen skulle ihop...givetvis skulle den strula och det slutade med ett *knak*... dock ingen större spricka i röret så det fick bli hockeyklubbatejp i massor så det skulle hålla ihop tills våren när jag får kika på´t igen!
Så så rolig var min julafton!
Klicka här för att svara