Hej!

Har en hydropress som bara står och går konstant...det började igår med att den inte ville sätta igång och pumpa upp nåt vatten trots helt öppen kran. Sen när den väl pumpar så slutar den aldrig.

Trycket verkar ok? Den låg på 6 bar sist jag kollade...( tror jag det var)

Vad kan vara fel?

Kolla tryckregulatorn, testa att sänka frånslagstrycket.

Immobil skrev:
Kolla tryckregulatorn, testa att sänka frånslagstrycket.
hmm...är helt grön på detta.
Var sitter den?

Nu slutade den....skumt detta.
När den är igång så är det ett konstant tryck i kranarna...

Dåligt förtryck i hydropressen?

Antar att det måste vara tanken som inte kan hålla tryck? När pumpen slutar gå så kan jag ta ut ca 5 -10 liter vatten innan det tar helt stopp. Sen efter kanske 5 min så går pumpen igång igen. Där mellan så finns det alltså inget rinnande vatten.

Tanken rymmer 24 liter om jag inte ser helt fel, alltså borde det gå att få ut mer vatten?
Testade att spola precis och nu har pumpen varit igång i 20 min??!!
Innan var den igång max nån minut...FAN!

En pump är väl iofs inte så dyr...

Edit..menade att en tank är väl inte så dyr.
Pumpen fungerar ju bevisligen...om den inte skär snart dvs.

Redigerat:
Följ elkabeln från pumpen så hittar du tryckregulatorn. Det är en lite "burk" som sitter monterad på vattenledningen och känner av trycket.

Lågt tryck - pumpen går, högt tryck - pumpen stannar.

Det bör även finnas en manometer (tryckmätare) som visar aktuellt tryck. Ofta ligger detta och pendlar någonstans mellan 2,5 (pumpen startar) och 4 (pumpen stannar).

Om pumpen går trots att trycket är högt så är det fel på regulatorn.

Ok! Tack för tipsen! Gjorde lite mer tester igår. Om jag öppnar en kran helt så sjunker trycket till ca 2 bar men sen går inte pumpen igång. Trycket sjunker heller aldrig mer än till 2 bar trots helt öppen kran. Det slutar rinna vatten kring 2,5 bar. Sen efter en lååååååång stund så satte pumpen igång igen. Men den stannar inte vid 4 bar utan pumpar på som fan. Manometern visade 6 bar och utanför skalan när jag stängde av den. Så jag antar att det är pumpen som är kass?

Nej, det är tryckregulatorn som är kass.

Ja, det stämmer iofs. Pumpen funkar ju bevisligen. =)
Då får vi hoppas att jag får tag på en VVSare imorgon för jag vågar nog inte själv ge mig på att byta....

Har du kollat så att det inte är smuts(rost) i kanalen mellan tryckvakt och pumpen som stryper flödet och gör att vakten tar lång tid på sig att reagera.

Mike N skrev:
Har du kollat så att det inte är smuts(rost) i kanalen mellan tryckvakt och pumpen som stryper flödet och gör att vakten tar lång tid på sig att reagera.
Det är ett ganska vanligt problem med pressostaterna när dom blir gamla. Det brukar gå att rengöra kanalerna så man får tillbaka funktionen (ett tag i varje fall) men med tanke på att dom bara kostar några hundralappar så är det nog ändå värt att byta ut till en ny och frisk:)

Halloj
Det var tryckregulatorn. Satt en massa skit i kanalerna men det var inte lönt att chansa så den byttes ut. Nu funkar det klockrent MEN nu har varmvattenrören frusit istället. Jävla meck hela tiden!!!

rallypacker skrev:
Halloj
nu har varmvattenrören frusit istället. Jävla meck hela tiden!!!
Välkommen till livet som husägare.

Mike N skrev:
Välkommen till livet som husägare.
Tackar! :wow:

Hakar på tråden. Igår då jag varit inne i stan kom jag hem till ett ljud som kom från källaren. Ljudet lät som när en rund sågklinga kapar ved fast konstant. Jag gick ner i källaren och hörde att hydropressen (inköpt 2008 ny) stod och gick. Någonstans mellan kl. 12 och kl. 15 måste den ha startat då den inte var igång då jag åkte hemifrån. Drog ur kontakten för att få stopp på eländet. Det hade läckt lite vatten som kommer någonstans ifrån motorn. Till saken hör att vattnet frös för ca en vecka sedan då det var -27 grader några dagar i sträck. Värmekabeln som ligger i hela längden av vattenledningen från brunnen in till huset var ikopplad. Jag har kollat att går ström genom kabeln. Men kabeln förmådde inte värma tillräckligt. Det var inget strömavbrott i området just då. Tidigare då vattnet varit fruset och sedan tinat har jag märkt det då hydropressen gått igång.

Frågorna är då följande:
Det låter som om motorn/pumpen (som sitter ovanpå hydropressen som ligger ner) har skurit. Byter man ut den eller måste hela hydropressen bytas ut?

Hur mycket kostar ovanstående?

Varför gick hydropressen igång utan att det tinat? Ingen kran var öppen så brunnen kan inte ha pumpats torr.

Ska jag som rutin alltid stänga av hydropressen varje gång vattnet frusit eller då jag åker hemifrån och vattnet kan råka frysa under tiden jag är borta? Bara för att eliminera problemet.

Tack på förhand!

/Lantisen (ännu en lycklig husägare)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.