Hej, sitter med en ES Parca Combi från 88 som har lite problem... När jag gör den på manuelt så har jag bra värme i huset men när jag ställer om den till auto läge och ändrar shunten till auto så försvinner värmen ur elementen och framledningsvattnet blir också väldigt kallt. Skall detta ta lång tid att gå upp till en vettig temperatur när man kör autoläge? Jag har inte testat mer än 2-3 timmar åt gången och jag upplever inte att framledningsvattnet har blivit varmare under denna tid.

Vad tror ni?

Ett möjligt fel kan vara trasig shuntmotor. Reglerar den något om du sätter den i autoläge? Hur är värmekurvan inställd?

Den tid som jag har testat (typ 3 timmar) reglerar den ingenting vad jag upplever. Kurvan har jag testat på 1 (som rekommenderas enligt manualen) och 1,5 och 2 som borde innebära att det blir varmare. Hur kan man testa om shuntmotorn är sönder?

Hur lång tid bör det ta innan shunten börjar öppna sig i auto-läge?

Om du kör upp kurvan på max så borde shuntmotorn börja öppna ganska omgående. Sätt värmeregleringen i "dagläge". Har för mig att det är en solsymbol på din panna.
Man kan kolla om motorn får spänning för att öppna. Får den det, och ändå inte öppnar, så är den kass.
Får man däremot ingen signal från regulatorn så är den kass istället.

Är du inte hemma på el, så ta hem en elektriker, eller en vvs-are som kan styr och regler, så kan de kolla det.

Kanon, kollar med min elkompis! =)

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.