Hej!
Jag har nyligen ärvt ett lantställe i skärgården. En borrad brunn finns och den har ett utlopp med kran i pumphuset för vintervatten. Upp ur borrhålslocket kommer en stång med ett svart vred. Jag har förstått att det har ned vintervattnet att göra. Kan någon hjälpa mig med hur det funkar och med en istruktion om hur man går till väga. För närvarande funkar det inte.

Bilder och/eller tydligare instruktioner tack. Det är tyvärr ganska svårt att förstå din situation utifrån det kortfattade du skriver.

Har du en pump, var sitter den, hur ser systemet för vattenleverans i övrigt ut. Är pumphuset uppvärmt?

Tack för ditt svar. Nu till dina frågor.

Pumphuset är inte uppvärmt. Vattnet in till huset kan stängas av med en kulventil. Det sitter en kontakt i pumphuset och med den kan man starta pumpen när vattnet till hydroforen är avstängt och systemet är tömt. Pumpen hänger i en vire nere i borrhålet. När jag tömde systemet i höstas och prövade att få vatten vid pumpen fungerade det som förväntat. Ventlen till huset var stäng och när jag vred på kontakten, startade pumpen och vatten kom ur utkastet i pumphuset. Nu i kylan händer däremot ingenting. Hoppas svaret gett tillräckligt med mer information för att du ska kunna hjälpa mig till rätta.

Stillastående vatten i ett icke uppvärmt utrymme vintertid låter som en ispropp någonstans. Kör inte pumpen kontinuerligt då inget flöde uppstår kan pumpen ta skada vid långvarig drift.

Om iproppen är i pumphuset och de nedgrävda vattenslagnarna kan förväntas vara tillräckligt skyddade mot kyla skulle jag börja med att sätta in en kupevärmare eller värmefläkt i pumphuset och låta det gå X antal timmar. Börja med det och prova sedan systemet.

Troligen fanns det vatten kvar i utkastaren/rören i pumphuset. Det vattnet har nu frusit.
Kan du ställa in en värmefläkt i pumphuset och försöka värma upp rören och utkastaren?

Hogart skrev:
Hej!
Jag har nyligen ärvt ett lantställe i skärgården. En borrad brunn finns och den har ett utlopp med kran i pumphuset för vintervatten. Upp ur borrhålslocket kommer en stång med ett svart vred. Jag har förstått att det har ned vintervattnet att göra. Kan någon hjälpa mig med hur det funkar och med en istruktion om hur man går till väga. För närvarande funkar det inte.
Stången är troligen till för att kunna tappa ur vattnet som finns i slangen i brunnen.
När man vrider på handtaget öppnas en ventil som släpper ut vattnet en bit ner i brunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.