15 524 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Bör jag montera en ballofix?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Beror på hur du bor.
Bor du i villa/radhus och har egen vattenavstängning; Nej, finns egentligen ingen anledning att lägga ut pengar på det. Är så sällan de kommer att användas och det är lika lätt att stänga av vattenmätaren i de fallen.
Bor du i villa/radhus och har egen vattenavstängning; Nej, finns egentligen ingen anledning att lägga ut pengar på det. Är så sällan de kommer att användas och det är lika lätt att stänga av vattenmätaren i de fallen.
Oberoende om man har egen avstängning eller ej. Tänk dig in i situationen att en kran totalhavererar en lördag kväll och ej går att stänga av och att du blir tvungen att stänga av med huvudkranen om du har någon. Då är ett gäng Ballofix väldigt billiga.
Jo om man mot förmodan skulle råka ut för ett sådant haveri och minikulventilerna (ballofix är ett varunamn) har suttit orörda i 15 år, så går de inte stänga eller så börjar de läcka när man vrider på dem.Tune skrev:
Raceman: Jag utryckte mig lite slarvigt. "haft" och "var" borde jag skrivit. Jag bytte dem för 1/2 år sedan. Vet ej vad det var för märke men har för mig att det inte var någon utstickande arm, bara typ hål för insexnyckel. Kan iofs varit förstörd tidigare....
Misstänkte det. Ballofixer för insexnyckel/mejsel är helt totalt värdelösa. Ska man ha någon ska det vara den sorten som har ett vridhandtag.largab skrev:
Har det monterat i alla badrummen. I mitt fall har vi utanpåliggande rör så de sitter på inkommande vatten och stänger av vatten till samtliga delar dusch/toa/handfat. Alla har vridhandtag och är lätta att hitta.
Jag har en äldre variant av ballofix som jag skruvade på nu och när jag skulle skruva åt den så började det droppa vatten från den.. Märkliga är att det bara sitter på kallvattnet. Varför gjorde man så? Huset är från 1981.lordi skrev:
Antar jag bör byta den även om det slutade droppa när jag skruvade ut den igen? :S