ska man ta bort "ringarna" på rören innan ballofixkranen monteras eller ska dom sitta kvar där? jag gissar att dom ska bort då de blir mer yta att fästa ballofixen på??

• ballofixa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
eventuellt byta ut dom så du får fina nya.
ser ut å va lite spår i vänstra

Redigerat av moderator:
jag är helt nybörjare men enligt killen ja köpte ballofixen av skulle ja inte behöva nåt mer än själva kranen... vad är ringarna till ??

Kapa rören precis under ringen, ta bort färgen - Helst utan att repa ytan extremt och dra på helt nya kopplingar skulle jag rekommendera med tanke på att det ser ut att vara skador på ringen till vänster i bild.

Ringarna skall följa med ballofixen - I de flesta fall.. Sitter kanske under muttern i den nya?

Ringarna fungerar som en klämring mellan mutter och ballofix och ser till att täta kopplingen.

S
det ska ju inte behövas ringar då "ballofixen" självt drar åt när man skruvar på den... ere så gräsligt känsligt alltså för repor på rören osv för att hålla tätt? :S

S
okej. vad för märke på ballofixerna?

dom heter admiral o e köpta på bauhaus...

Krilleman
Den skadade ringen till vänster skulle jag inte ha behållt.
Om du köpt nya ballofixer så gör som slacker skriver, kapa ca 1cm under ringarna (du har stödhylsor monterade) då måste du få bort hela stödhylsorna för att kunna montera nya! Innan du drar fast dom nya ballisarna!

Dessutom får du inte blanda olika muttrar/klämringar mellan olika märken. Ytterligare en anledning till att göra det ordentligt från början!!!

Redigerat:
okay tack för hjälpen... ja antar att de kanske inte blev skitbra men nu blandade jag märken ändå (antar jag) o de verkar tätt.. ja får be rörmokarn kika på det där sen då så de inte blir problem.. o jo ja lovar ja ska hålla ett öga påt de första dygnet :)

nybörjare som man e skruvade jag aldrig av "muttrarna" från ballofixen först då jag fattade det som att den bara skulle skruvas o därmed klämmas på röret.... my bad.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.