Hej!

I min sommarstuga droppar det lite från varmvattenberedaren - se bilden. röret är gängat så min undran är om man helt enkelt kan skruva dit en plugg som stoppar droppet. Är även intresserad av om någon vet vad röret är till för, samt förklara funktionen med den röda grejen (säkerhetsventil?)

På sikt skall jag byta beredare, men i nuläget tillåter inte ekonomin det, om det inte är akut förstås och läcket tyder på att beredaren hållerpå att ge med sig - den har ganksa många år på nacken...

Tacksam för svar omgående
/Kalle

• vvb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som en säkerhetsventil. Byt den, då är problemet löst.

vad fyller säkerhetsventilen för funktion? går den att plugga igen?
/Kalle

Den ska öppna om trycket blir för högt, vatten har ju förmågan att expandera när det värms,
Rekommenderar att du I N T E pluggar den,

Under rätt omständigheter kan du skicka ut en beredare genom taket, en omständighet vore att plugga säkerhetsventilen, kanske manipulera termostaten lite,,,,

Om man misstänker att det är fel på säkerhetsventilen, byt den. Den behöver motioneras regelbundet. En ny kostar en dryg hundring har jag för mig.

Det kan ju vara en bra ide att dra en slang eller rör från ventilen och ansluta till avloppet? Det är ju normalt att det droppar. Ju större volym som värmts desto större expansion => mer vatten.

normalt ska det droppa lite där, dra till avloppet eller en större hink med stor botten. (torkar upp av sig själv om du har tur)

Hej!
Sätt en hink under eller dra en slang/rör så har du en billig och bra lösning.
En bättre - om det droppar lite för mkt - är att byta säkerhetsventil.
En riktigt dålig lösning är att plugga säkerhetsventilen!!!
Det är inte för skojs skull det sitter säkerhetsventiler på på varmvattenberedare och liknande. De kan explodera om det vill sig illa och vi pratar inte om en liten "puff" om det vill sig riktigt illa utan det är en bomb du kan få i källaren...fast den stannar inte där...
Om du tvivlar på mig kolla in länken nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=JmJoyuUJj2Q

Tack för svaren! Ni har övertygat mig om att inte plugga igen... Förhoppningsvis så går det att leda vattnet till avloppet, men det är grymt trångt under diskbänken så jag får se vad jag gör. Tack för tankar, idéer och tips!
/Kalle

Lånar denna tråd lite....
Gammal tråd som jag hittade via google men jag har samma "problem" men undrar hur mycket den kan droppa på ett dygn..?
Är det normalt att det kan bli uppåt 1 liter på ett dygn dvs 24h...?

Nej, inte normalt. Byt ventil.

Krilleman
1 liter är normalt om du har hög varmvattenförbrukning över hela dygnet! Däremot är det ej normalt att det droppar om den bara är "igång" så att säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.