Har precis införskaffat en pool till trädgården och nu är det dags att fylla den med vatten. Vi har en egen djupborrad brunn och jag undrar därför hur stöddig man kan vara när man fyller utan att riskera att stå utan vatten till kvällskaffet? Det är ungefär 12 kubik som ska i poolen.

Jag vet inte så mycket mer om brunnen än att den, och huset, byggdes för ca 20 år sedan. Antar att jag borde försöka hitta lite mer info, men finns det något generellt tips?

Har ni under normala förhållanden inte en känsla av att vattnet tar slut föreslår jag att du tappar vatten i poolen under några dagar så kommer det funka utan problem.

D09
Eller fyll på kaffekokaren innan ;)

Vet inte om det kan bli problem med brunnen om man tömmer den helt?

Sätt slangen så den sprutar i en båge ned i poolen, så kan du lätt hålla koll på tryck och flöde undertiden du fyller. Då märker du om tillrinningen inte hänger med.

Förutom att minska lasten på brunnen, så ger MathiasS tips även fördelen av att hinna värma vattnet med solen effektivare, mindre volym vatten som ska höjas första 5-10graderna.

D09 skrev:
Vet inte om det kan bli problem med brunnen om man tömmer den helt?
Bör inte vara något problem. Ev om pumpen är sliten och inte har bra lager och motorskydd/övertempskydd.
Kan komma med lite borrkax från botten på brunnen om den inte är tömd totalt tidigare, men det är inget farligt.

leversnitt skrev:
Jag vet inte så mycket mer om brunnen än att den, och huset, byggdes för ca 20 år sedan. Antar att jag borde försöka hitta lite mer info, men finns det något generellt tips?
Generella data om brunnen hittar du kanske här:
http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/kartvisare/kartvisare_grundvatten.html

Tryckmätaren på hydroforen borde visa ganska tydligt om brunnen hinner med eller inte.

Har du dåligt flöde tar det en evighet, en möjlighet är att köpa vattnet från någon som kan leverera med tankbil, kostar kanske 3-4000

Tack för alla svar! Det låter som att jag inte ska behöva oroa mig.

pbengtsson skrev:
Har du dåligt flöde tar det en evighet, en möjlighet är att köpa vattnet från någon som kan leverera med tankbil, kostar kanske 3-4000
Nu har jag väldigt dålig koll på vad den där pumpen kostar i elförbrukning, men nog måste det gå på bra mycket mindre än 3-4000kr att fylla poolen själv?

Så bråttom har jag inte att bada. :)

Du får hoppas på ett ordentligt skyfall :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.