9 012 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
50 mm avlopp till kök?
Funkar det att köra 50 mm avloppsrör från diskho och diskmaskin?
Vi ska strukturera om köket helt och det enda realistiska alternativet vi har, tror jag, är att plugga igen befintligt vatten och avlopp för att istället ansluta ny diskmaskin och ny diskho till vatten och avlopp nerifrån tvättstugan precis rakt under. VVS-killen som har här och kollade sa att det väl inte är optimalt att använda det 50 mm-avloppet men om det nu är det som finns så får vi köra på det.
Kommer det att bli problem en gång i kvartalet med detta eller är det inget att oroa sig för? Kan man sätta in några praktiska rensluckor och filter både under hon och mitt på det nya röret nere i källaren?
Vi ska strukturera om köket helt och det enda realistiska alternativet vi har, tror jag, är att plugga igen befintligt vatten och avlopp för att istället ansluta ny diskmaskin och ny diskho till vatten och avlopp nerifrån tvättstugan precis rakt under. VVS-killen som har här och kollade sa att det väl inte är optimalt att använda det 50 mm-avloppet men om det nu är det som finns så får vi köra på det.
Kommer det att bli problem en gång i kvartalet med detta eller är det inget att oroa sig för? Kan man sätta in några praktiska rensluckor och filter både under hon och mitt på det nya röret nere i källaren?
Jag har i drygt två år haft 50mm köksavlopp. Inga som helst problem. Och då har jag en sambo som spolar ned både det ena och det andra i matväg. Drog om en liten bit härom dagen, och tog då isär avloppet. Endast lite avlagringar, inga problem. Ska tilläggas att det endast är cirka en meter, dock med fyra 45° böjar.
det viktigaste är att du inte har bakfall på röret så att beläggningar kan börja växa så ska det ligga på golvet se till att få fall på det med tex trä kilar eller något band´så du lyfter det lite..50 mm räcker länge 75 vill alla ha men är det inte tekniskt möljigt så bara köra på 50 mm undvik 90 böjar eller 88,0 som dom heter. sätt hällre i hop 2 st 45 böjar för att få en 90 om möljigt..
Klicka här för att svara