Vårt sommarvatten skruvas av och på med ett par kulventiler. Den ena går ut via ett vattenfilter och pekar rakt mot garaget. Den andra pekar rakt mot källarnedgången. Varje gång som några av traktens förtjusande små ungar (må alla ilskna bin sticka deras klåfingriga händer!) vrider på en av ventilerna så får jag alltså en byggnad indräkt i vatten och muntliga förmaningar har inte haft nån effekt. Jag vill alltså få ventilerna till sommarvattnet låsbara, men hur gör jag det?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
om du inte dränerar varje dag kan du ju sätta en plugg efter ventilen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har inte tänkt på att vrida och skruva lite grand så utloppet inte leder rätt ned i källaren?FemTummar skrev:
Bara som ett tips alltså, jag vet ju inte hur det ser ut där ventilerna sitter.
Men Krillemans tips är nog överlägset bäst och enklast.
Det föresvävade mig dock att man kunde spika ihop en liten låda med låsbart lock.
Lådan skall alltså monteras runt ventilerna och göra dessa helt oåtkomliga.
För det kanske inte tar så lång tid för de små gullungarna att lära sig att använda en skiftnyckel på ventilaxlarna...
Kanske enklare att låsa in ventilerna än att låsa in traktens alla skiftnycklar
Kamera bild på ungarna o ta de med målsmän? Mest lämpliga om du inte orkar sitta o vänta på dom? 
Det är mina egna otuktade ungar... :-/
Så länge sommarvattnet är på har jag ingen lust att försöka vrida och skruva på montaget eftersom jag inte lär kunna täta en ev läcka förrän till hösten när vattnet skruvas av igen.
Ska dock kolla hur det ser ut om jag demonterar ett handtag, det lät onekligen som en möjlig lösning. Tackar för alla tips!
Så länge sommarvattnet är på har jag ingen lust att försöka vrida och skruva på montaget eftersom jag inte lär kunna täta en ev läcka förrän till hösten när vattnet skruvas av igen.
Ska dock kolla hur det ser ut om jag demonterar ett handtag, det lät onekligen som en möjlig lösning. Tackar för alla tips!