Önskar expertisens åsikt om det kan tänkas vara något galet med vårt vatten, eller om det är helt normalt.

Allt som får vatten på sig mer eller mindre frekvent får kraftiga avlagringar. Dessa är också mycket svåra att få bort. Vår 2 år gamla duschvägg har numera halvfrostat glas. Jiff, Cillit Bang och allt jag testar går bet. Det blir bättre men aldrig bra.

I gatan utanför ligger enligt kommunen en sträcka plaströr som las på prov under 70-talet. Detta vet jag eftersom det springer läck gång på gång (senast i vintras). Rädslan är förstås att det är plasten som fäller ut i vårt vatten, även om det är riktigt långsökt.

Men - nu skriver jag här eftersom vår fina vattenkokare - knappt 2 mån gammal redan har ett rejält lager.
Vad säger ni, något man ska utreda vidare?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som kalk, ta ett vattenprov och lämna in för kemisk analys. Kolla med dom som säljer avhärdningsfilter.

• Gilla
noisek79
  • Laddar…
Ser absolut ut o vara kalk.
Jag har oxå ganska kalkrikt vatten o duschen rengör jag med mr muscle wc pulver funkar bra på glasdörrarna.
Är det inte för mycket så funkar vanlig hård tvål o grön disksvamp.
All disk fick jag höra att man ska skölja i varmt vatten så ska det inte ge kalkavlagringar.

• Gilla
noisek79
  • Laddar…
Ok, kostar väl inte så mycket att köra en vattenanalys så det kan det vara värt. Och Mr Muscle har jag missat så jag lägger mitt hopp till den. Tack för era svar! :)

Efter ytterligare sökande på byggahus kom jag fram till att man hellre har mycket kalk och hårt vatten, än motsatsen.

noisek79 skrev:
Efter ytterligare sökande på byggahus kom jag fram till att man hellre har mycket kalk och hårt vatten, än motsatsen.
Hur menar du nu?

mogge_73 skrev:
Hur menar du nu?
Undrar jag också som bor i Göteborg med extremt mjukt vatten. Vad har jag och många andra missat?

Det bästa är väl att ha lagom hårt vatten, mycket mjukt vatten kan tex fräta på kopparledningar är vattnet för mjukt brukar man tillsätta lite kalk, hårt vatten ger kalkutfällningar med missfärgning och hårt slitage på tex kranpackningar och hög förbrukning av disk/tvättmedel, är vattnet för hårt brukar man använda avhärdningsfilter.

Enl vad jag läst ska kalk motverka hjärt/kjärlsjukdommar men om det stämmer vet jag inte.
Avhärdningsfilter är dyrt o vad jag fick reda på tar bort väldigt mycket kalk o det är väl inte bara possitivt?
Samt att kalkvatten smakar bra enl mig iallafall.

Kalk löses i syror så man ska använda sura medel för att ta bort kalken. Cirtronsyra för vattenkokare, medel baserade på ättika, och andra liknande syror för dusch och toa.
gaia

När man använder avhärdare blandas "råvatten" och avhärdat vatten till "rätt" hårdhet. Och ett riktigt avhärdningsfilter kostar en slant MEN det betalar sig i längden med mindre förbrukning av tvätt/disk medel, mycket längre livslängd på kranar och ventiler, mycket längre livslängd på varmvattenberedare, ingen missfärgning på tvätt/porslin/disk och köksredskap inga rörledningar som sätt igen mm mm.

andreas12 skrev:
...
Samt att kalkvatten smakar bra enl mig iallafall.
Kan hålla med. Jag bodde i Borlänge under högskolestudierna. Där var det mycket hårt och samtidigt väldigt gott kranvatten. Tvättmaskinerna krävde dock 4dl tvättmedel istället för 1/4dl som här i GBG. :D
(Något som kompisen från BLG fick erfara vid lån av min tvättstuga i GBG. Hela utrymmet översvämmat av tvättmedelsskum p.g.a. vanans makt.)

Kalcium och magnesium i kombination är det som kallas tyska hårdhetsgraden. Det vill säga att 1 i hårdhetsgrad är ett hårt vatten. Har du ett vatten utan hårdhet dvs. Avhärdat vatten så slipper du beläggningar i duschen och bla varmvattenberedare. kalk (kalcium) är även huvudingridiensen i cement.

Kalcium som ämne har också den fula egenskapen att den dödar tvålfetter, vilket gör att tvålen löser sig i vattnet och eftersom tvålen löser smuts blir det en ända stor blandning av smuts, tvättmedel och vatten. När man sedan försöker skölja tvätten löser man fettet ju mer kalcium du tillför. Det är därför tvätterier, restauranger och hotell idag använder sig av avhärdningsfilter.

Vattnet blir heller inte aggresivt av att man avlägsnar kalken, det är dock många som tror det då man normalt använder en lättlöslig kalk för att höja pH-värdet.

Och självklart ju mer hårdhet du har ju mer problem och ju fortare sätter ledningarna igen sig.
Smyg ner till tvättstugan och titta på era tvättmedelspaket där ser ni hur mycket mer tvålfett som måste ha i för att överhuvudtaget få tvålfettet att separera sig från vattnet.
På mitt Via får du ut 20 tvättar vid mjukt vatten alltså 0-4 i hårdhet dvs dom flesta kommunala vatten.
Vid medelhårt alltså 5-10 i hårdhet får du ut 14 tvättar. Det är en förlust på 42%. Vid 7 i hårdhetsgrad får du svårt att få ekonomi på ett lågenergisystem som ex. Bergvärmepumpar.

Låter som PVC-rör med limmuffar, alt. siluminkopplingar som ger med sig.
De allra flesta dricksvatten ger en tunn beläggning på insidan av rören som förhindrar utfällningar och PVC ger i sig inte några utfällningar efter 40 år. Jag är inte expert på området men har jobbat med drift- och underhåll av ledningsnät.
Vi var ute emellanåt och tog vattenprover hos kunder som upplevde att de hade bekymmer med vattenkvalitén. Och det är alltid bra att prata med grannar för att få reda på om det är just hos dig eller om det är fler som har samma bekymmer.
Tveka inte att kontakta kundtjänst hos VA-huvudmannen i din kommun så får du veta mer om vattnets beskaffenhet och egenskaper och komma fram till om det är läge för en provtagning.

Hemma har jag egen brunn och precis samma problem med duschväggen, mm. Men väldigt gott vatten! =)

Redigerat:
  • Gilla
noisek79
  • Laddar…
Ja då många kommuner använder ytvatten från ex. Sjöar och åar så måste pH-värdet justeras för att inte äta upp betongrör och dyl. Man vill gärna ligga på runt 0,1 mg/liter järn också för att få en belläggning i ledningsnätet som då får en längre livslängd.
Det är dock står skillnad på ett kommunalt ledningsnät och på dom 15mm rören i ett hushåll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.