Var nere i pumprummet idag och bytte övertrycksventil.

Ser att det i filtret fastnar väldigt fin svart sand.

När jag nu hällde upp en hink på 20 liter, så samlas kanske... en halv dl med otroligt fin sand i botten på hinken.

Den är så fin att den knappt känns mellan fingrarna, men den syns, lite gnistrande svart finkornig sand.
Och dricker man vattnet ofiltrerat så märks sanden inte av.

Är detta något som kan vara skadligt för min pump, och vad har ni för förslag på lämpliga åtgärder?

Hissa upp pumpen lite alternativt spola kanske?

Troligtvis är det sk borrkax. Det är normalt inget problem för pumparna men i vissa fall kan det behövas en lite kraftigare pump för att rensa brunnen från allt kax. Tömmer du filtret med jämna intervall och mäter/väger mängden borrkax ska du se att mängden minskar, i annat fall bör du kontakta en brunnsborrare eller sakkunnig.

Kolla även denna länk:
http://www.geotec.se/forums/topic/Sand-i-nyborrad-brunn/

Det du beskriver upplever jag som Mangan. Sånt kan jag få upp ur min borra. Jag spolar o spolar länge sen tar det ca 1 dygn innan det "lagt" sig o det inte syns i dricksvattnet. Vattnet är lätt svartgrumligt o luktar speciellt. Det svarta lägger sig sedan på botten i glaset o syns som väldigt finkornigt. Om jag kör ner armen i borran o kommer åt insidan på borr-röret så får jag svart sörja på hand/arm som är svårt att få bort.

Ja! Mangan alt. Lera.
Om du pressar "sanden" mellan fingrarna så blir det lite oljigt och som BeGe sa även svårt att tvätta bort.

Brunnen är inte nyborrad, den är ca 6-7 år gammal.

Får testa att klämma sanden mellan fingrarna och se hur den känns.

Vattnet luktar och smakar inte illa. Varken om det är filtrerat eller ej.

SOm det är nu är det Borrhål -> Hydrofor -> Vattenfilter -> Ut i huset.

Mangan e kolsvart

Lukten är troligen svavelväte, om lukten försvinner efter en stund är det svavel.
Gör den inte det så är det dags för en analys på vattnet.

Om du skruvar av silen på en kran och kör in fingret och vrider runt brukar man bli svart på fingret med mangan.

Vattnet luktar ingenting alls.

Och jag har kollat isilar på kranar.. Och det blir inga svarta rester på fingret.

Nu när jag drar mig till minnes så sög pumpen torrt förra sommaren då det var en helg vi hade otroligt mycket användande av vatten. Då vi hade 30 personer boendes över helgen.

Kan det ha bidragit till att den nu får in sand?

Det hela var så att det inte kom något vatten. Sedan gick det ca 24 timmar och sedan var allt som vanligt igen.

Det är det dessvärre troligen lera.

mogge_73 skrev:
Det är det dessvärre troligen lera.
Förslag på lösning?

Börja med en analys, är det lera så är det inte lätt att rena.
Men man kan börja med att sätta i två patronfilter storlek längre. Den ena sätter man i ett 5 mikron filter och 1 mikron det andra. Då ser man om det fastnar i 5 mikronfiltret.

Jag har dubbla filter, och det fastnar svart "skit" i det första filtret.

Vad säger analysen?

Måste erkänna att jag inte har gjort den än...

Inte kommit iväg och fått tag på kit för att skicka in på analys.

Fick tillbaka analysen förra veckan, och den lyder "Vi gratulerar dig till tjänligt vatten"

Första värdet är vad jag fick, värdet inom parentes är vad som rekommenderas av eurfins.se/brunnsvatten (de som utförde testet)
Lukt, Styrka och art; Ingen.
Magnesium: 3,4mg/l (30 mg/l)
Mangan: <0,01 mg/l (0.3mg/l)
Natrium: 10mg/l (100mg/l)
Nitrat: <0.44 mg/l (20mg/l)
Nitrit: <0.007 mg/l (0.1mg/l)
pH: 7.3 (6.5-9.0)
Radon: Ingen uppgift (1000Bq/l)
Sulfat: 13mg/l (100mg/l)
Uran: Ingen Uppgift (0.015 mg/l)
Turbitet: 1.3 FNU (3 FNU)
Alkalanitet: 169mg/l (Minst 60mg/l)
Fosfat: 0,021 mg/l (0.6mg/l)
Ammonium: <0,01mg/l (0,5mg/l)
Järn: 0,031 (0,5mg/l)
Kalcium: 35 mg/l (100mg/l)
Kalium: 1,6mg/l (12mg/l)
Klorid: 3,9 mg/l (100mg/l)
Fluorid: 0,33 mg/l (0,8-4,0mg/l)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.