Undring angående så kallat borrkax.

Jag har en sedan 2 veckor nyborrad brunn som är 96 meder djup och med en pump på 85 meters djup. Enligt borraren var det väldig mycket Rödberg vid borrningen och nu är vattnet alldeles rödfärgat av vad som förmodligen är borrkax.

Min fråga är hur lång tid det tar innan jag bir av med det?

Enligt borraren så är det bara att spola och tömma brunnen några gånger så ska det försvinna men jag har efter 6 tömningar bara märkt en marginell skillnad.

Hur många tömningar måste jag göra och är borrkaxet skadligt för anläggningen t.ex varmvattenberedare, tvätt o diskmaskiner, hydrofor och ledningar i allmänhet?

Är det skadligt att dricka?

Kan man sätta in något filter för att bli av med det?

Tack på förhand.

Det kan ta upp emot 14 dagar innan vattnet blir rent, det är bara att spola och åter spola.
Det är inte skadligt för hälsan.
Det är ingen fara för att det skadar "maskiner" rör mm
Eftersom det snart är rent är det i princip bortkastade pengar att skaffa nått filter utan spola på i stället. Vattnet kommer inte att ta slut

Tack för snabbt svar och väldigt skönt att höra att det inte är skadligt för maskinerna för tvätthögen börjar växa och jag har tröttnat på att diska för hand :)

Appropå att vattnet inte tar slut, det tar ca 2 timmar att tömma brunnen genom tappkranen på utsidan av huset och med trädgårdsslangen sedan tar det ca 4 timmar innan brunnen är full igen = tgrycket uppe på 4 bar i hydroforen.

Är detta normalt?

Vad är normalt? Tillrinningen kommer att öka sedan allt borrkax har sköljts ut ur sprickorna i berget. När man borrar så trycks det in kax i alla sprickor som "hindrar" vattenflödet. För mig var det lika dant med torrt hål efter någon timme, men efter ca en vecka kunde jag köra pumpen ett helt dygn nonstop utan att det blev tomt på vatten. och i dag kan jag inte med min pump pumpa torrt i hålet.

Ja, vad är normalt? Inte vet jag, tycker bara att det känns som lite lite vatten men låter bra att det finns chans att det ökar.

Det verkar som ca 250 liter i timmen, det är väll inte jättemycket flöde.
Du har nästan en kubik i ditt rör så det ska inte vara någon fara vid normal användning. Men var försiktig när du vattnar så inte pumpen bränner för dig.

Jag har aldrig hört talas om något röttberg men jag är och andra sidan ingen borrare. Kan vara vanligt på andra orter.

Har du en hydrofor kan du kontrollera
botten på den, har du en hydrofor så skruva loss den och kolla i botten.

Det kan även vara lera och det vill vi inte få in i systemet.
Låt vattnet stå i ett glas under natten och kolla om det skiktar sig. Förblir det löst i vattnet är det troligen nåt organiskt.
Oavsett ska du ta en analys på vattnet.

• Gilla
Hjjjjulle
  • Laddar…
Tack för svar mogge_73

Ska testa det där med att låta vattnet stå. Det kommer också en VVS kille senare i veckan som ska hjälpa mig att kolla systemet (bland annat hydroforen).

Jag tror inte att det ska vara någon risk för pumpen eftersom den slår av när den "går torr" men det skadar ju naturligtvis inte att vara lite extra försiktig.

Lycka till. 👍

Så här ser en karaff vatten ut efter att ha stått i ca ett dygn.

Vatten.jpg

Bra eller dåligt?

Ser ju inte så trevligt ut.😜
Ser ut som järnoxid.
Blir det någon skillnad på vattnet eller ser det ut som när du började tömma?
Om du luktar i karaffen luktar det järn/blod om vattnet?

Den enda skillnaden tycker jag är att färgen/fällningen minskar fortare efter varje tömning.Det är fortfarande väääldigt grumligt direkt när brunnen är full igen men sedan tycker jag att det minskar något fortare.
Jag kan inte känna någon lukt och inte någon direkt smak heller. Tycker dock att vattnet ger en "jolmig" känsla. Efteråt känns det som om jag har en liten beläggning i munen och det "sticker" i tungan och gomen.

Det du beskriver kan vara bräckt vatten.
Det vill säga att men har borrat ner i det som kallas reliktsaltvatten (klorid alt. Natrium).
Finns det nåt vattenreningsföretag i din närhet som kan ta en grovanalys av ditt vatten?
När vattnet stått och skiktat sig blir vattnet klart då eller är det fortfarande en viss grumlighet?

Hmm...Det lät inte så roligt :(
Ska kolla upp det där med vattenreningsföreta, tror dock inte att det finns något i närheten men kommunen har ett par företag de rekommenderar och där man kan lämna in provet till kommunen för vidarebefordran till analysföretaget.
När det gäller klarheten så tycker jag inte att det är helt klart efter att ha stått i ett dygn.

Ja! Det är aldrig roligt när det strular, men tyvärr är 8 av 10 vattenkällor i behov av åtgärd så det är väldigt vanligt. Viktigt också att kontrollera tungmetaller och radon när man har borrat.
Vattenanalys brukar ingå när man borrat en brunn, dom som är anslutna till Avanti har det vet jag.
Dom flesta borrare har även TDS mätare där dom kan mäta salthalten i vattnet, han kanske vet mer om kvaliteten än han säger till dig.
Men vi ska inte måla fan på väggen än, fortsätt att omsätta vattnet så tar du prov om några månadader.
Man brukar rek. Att man har haft åtminstånde tre mån med normal användning av vattnet innan man tar en analys på vattnet.
Men du kan ju ta ett sånt grattis prov som finns på internet så får du ett hum om hur det ser ut, så tar du ett ordentligt via Eurofins alt. Alcontrol sedan.

Vart bor du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.