2 674 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Begagnad kvalitétsblandare - ansvar, garantier, försäkring
Jag ska installera varmvatten på stugan, och det medför ett byte från kallvattenkran till blandare i köket. Jag har pratat med försäkringsbolaget och det är inget problem att montera blandare själv bara man gör det fackmannamässigt, dvs enligt säker vatten och enligt tillverkarens instruktioner. De föreslog också att man skulle satsa på en blandare som uppfyller svensk standard (10 bars tryck mm) - inte europeisk standard (5 bar, som t.ex. IKEA kör med). Troligen landar det i en Mora eller FMM-blandare.
För att hålla nere kostnaden så funderar jag på att köpa en ny oanvänd köksblandare på blocket eller tradera. Men jag funderar på vad det får för implikationer på garantier, support från tillverkaren eller vid ett försäkrinsärende. Jag kommer ju inte att ha något inköpskvitto.
Mina prioriteringar är:
1) Blandaren får inte haverera katastrofalt på ett sätt som riskerar att orsaka vattenskador (vattnet sprutar)
2) Småläckor/dropp får inte uppstå under diskbänken.
3) Inköpspris
4) Design/utseende/komfort/ergonomi.
För att hålla nere kostnaden så funderar jag på att köpa en ny oanvänd köksblandare på blocket eller tradera. Men jag funderar på vad det får för implikationer på garantier, support från tillverkaren eller vid ett försäkrinsärende. Jag kommer ju inte att ha något inköpskvitto.
Mina prioriteringar är:
1) Blandaren får inte haverera katastrofalt på ett sätt som riskerar att orsaka vattenskador (vattnet sprutar)
2) Småläckor/dropp får inte uppstå under diskbänken.
3) Inköpspris
4) Design/utseende/komfort/ergonomi.
Svaret hittar du i prio 3). Ska man ta dit en röris så får man ju betala minst 2000:- för en blandare och minst en tusing i arbetskostnad. Och sen var det ju inte en begagnad blandare jag tänkt mig, utan en ny blandare fast privatköpt.
Blocket och/eller Tradera är en bra idé men se till att avsändaren packar ordentligt om det ska skickas. Jag köpte en badkarsblandare en gång av en riktig tomte som tog salukartongen och postade den. Den var inte stötdämpad alls och blandaren var mosad när den kom fram (dvs. det keramiska elementet i den som kan köpas som reservdel, men det hade knappast lönat sig.) Jaja, i alla fall gick pipen att använda 
Det finns mycket rörmokeri på youtube, så spendera ett par timmar där och känn dig lugn sen. Ställ kanske också en stor hink under blandaren när du lämnar stugan de första gångerna för att känna dig ännu mer säker.
Jag känner mig rätt säker på själva rörmokeriet, några klämringar och halvkopplingar ska jag nog få täta. Det jag försöker utreda är vad som händer om det haverar rejält, dvs om toppen flyger av blandaren eller någon av anslutningsslangarna sprängs så att vattnet sprutar. Ibland kan det gå flera veckor utan att någon är på stugan, och omfattningen på den vattenskadan vill man knappt tänka på. Och hur skulle en sådan sak hanteras av försäkringsbolag och tillverkare av blandare? Tar FM Mattsson/Mora Armatur kostnaden om kvitto finns eller inte finns?
En annan sak som kanske kan hända är att det kommer en köldknäpp sent på våren eller innan man hinner stänga av vattnet på hösten, röret fryser och en klämring börjar droppa. Och så står det och droppar i tre veckor innan någon märker det. Men det tänkte jag hantera med skåpsskyddet samt en liten avtappningsslang som går ner under huset, då kan det få stå och droppa utan att det gör särskilt mycket.
En annan sak som kanske kan hända är att det kommer en köldknäpp sent på våren eller innan man hinner stänga av vattnet på hösten, röret fryser och en klämring börjar droppa. Och så står det och droppar i tre veckor innan någon märker det. Men det tänkte jag hantera med skåpsskyddet samt en liten avtappningsslang som går ner under huset, då kan det få stå och droppa utan att det gör särskilt mycket.
Vi brukar oftast, speciellt vår och höst, stänga inkommande vatten vid tomtgräns när vi är borta längre stunder. Kanske det även går hos dig. Annars kanske du i vart fall kan stänga "huvudkranen" i huset. Tar ju inte så många minuter och minskar riken för katastrofer rejält.pelpet skrev:
Ibland brukar jag knyta små "rosetter" av hushållspapper under kopplingen. Har man en minimal droppläcka kan den vara svår att märka men dessa "rosetter" blir rätt snart plaskvåta och fungerar rätt bra som "indikator".pelpet skrev:
Jo vi har en lätttillgänglig kran som man kan stänga av vattnet med när man inte bor där. Att stänga av där när man inte är på plats är en rutin som borde finnas redan idag, men planen var att försöka införa den nu när jag ändå är och river i vattensystemet. Det kanske räcker som försäkring. Då kanske man kan skippa avtappningen från köksskåpet.
Om du enkelt kan stänga av vattnet när du åker är det ju redan fixat. Även om det finns vatten kvar i systemet finns det ju inget tryck, så risken för problem torde vara mindre än den för åsknedslag. Eller något.
Den rutin du beskriver har vi implementerat, och det funkar prima. Vi har en fysisk lista på åtgärder som skall vidtas innan man åker från huset, det är skönt att ha lite stolpar att gå efter.
Den rutin du beskriver har vi implementerat, och det funkar prima. Vi har en fysisk lista på åtgärder som skall vidtas innan man åker från huset, det är skönt att ha lite stolpar att gå efter.
Klicka här för att svara