Hallå !
Det har visat sig, genom vattensnalys, att vattnet är otjänligt här i huset vi köpt. Det finns en gammal grävd brunn på tomten. Den är i desperat behov av renovering. Förhoppningsvis löser det problemet med bakterier i vattnet. Lata sommargäster som vi är så vore det trevligt att bidra till den lokala ekonomin genom att anlita ett proffs som utför jobbet. Jag är löjligt inkompetent (ointresserad) när det gäller sådant och min man har inte tid att hyra pump, skrubba och täta och ha sig.

Jag har kollat runt en hel del men kan inte hitta någon som utför brunnstenovering. Gör alla sådant själv?

Eller har någon något bra tips? Börjar bli lite desperat.....

Har du bara problem med bakterier så är det förhoppningsvis bara skit i brunn, något djur som ramlat i och dött.
Är det en brunn med betongringar eller en gammal stensatt brunn.
Är det betongringar så är det bara att ringa till slamsugaren som suger ur allt vatten och bottenslam och ev går över sidorna med högtryckstvätt. Säg bara att det är dricksvattenbrunn som ska rengöras så han har en ren slang med sig.
Är det en stensatt så är det inte lika lätt att få den ren men det går ju att testa och suga ur bottenslammet. I en stensatt brunn ska man vara väldigt försiktig med att gå ner i när man tömt den pga rasrisk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.