Hej,

Har ett problem som jag hoppas någon av alla de duktiga användare här på forumet kan hjälpa mig med.

Efter att ha haft tryckfall i vattenledningarna så blir vattnet svart och man kan se ett svart pulver ligga kvar i handfat etc efter det att man tömt ut vattnet (se bild nedan). Det svarta försvinner efter ett tag om man spolar rejält (1-2h).

Det jag har hemma är en borrad brunn på 100 meter, hydropress samt ett gammalt Göinge k50 filter.

Skulle vara väldigt tacksam om något vet vad det är jag får ut och om det går att göra något åt det.

Tack på förhand !

IMG_1943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som Mangan, om du trycker med fingret borde det bli som en oljefläck.
Göingefilter är ett järn/mangan filter som oxiderar metallen med hjälp av syre. Filtret ska även ha en kalktopp som man fyller på 1 gång om året. Efter ca 5-8 år är bör man byta ut filtermassan som består av skiktad sand i tre eller fyra olika lager.
Vid tryckfall kan det lossna mangan ur ledningsnätet.
Jag rek. Att du gör en service på Göingefiltret för att säkerhetställa att det fungerar.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.