I våras upptäckte jag att locket till huvudkranen på garageuppfarten stack upp några centimeter, och idag var det dags att göra något åt det.

Efter 20 minuters grävande kunde jag lyfta bort "metall-lådan", och det ser det ut så här:

20130808_170019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet ej om hela servisen har tryckts upp en bit, eller om marken har sjunkit, men nu ligger toppen på kranen någon centimeter över omgivande markyta, vilket gör att locket inte går att stänga. Det är någon sorts teleskop-historia, men denna är helt nedkörd på det kortaste, så det hjälper mig föga.

Vad har jag för alternativ?

1. Gräv upp hela garageuppfarten, kolla varför den har lyft på sig, plocka bort ev. sten osv... (Skitjobbigt!)
2. Gräva hela vägen ner till ventilen och byt hela spindelförlängningen. (Inte riktigt lika jobbigt)
3. Kapa av teleskop-grejjan två decimeter. Går ens det?
4. Plocka bort teleskop-delen, behålla det yttre röret, och sätta dit något sorts lock som hindrar att det ramlar ner skräp i röret. Borde gå att stänga av ventilen även i detta läge.
5. Skotta igen allt som det är, hälla på fem centimeter grus till på garageuppfarten och hoppas på det bästa.

Vad tycker ni är vettigt att göra??

Har kommunalt vatten genom en liten VA-samfällighet, så ansvaret för denna ventil antar jag inte är helt mitt ansvar, men är det en enkel fix tänkte jag ändå göra det själv.

/Jeppo

Redigerat:
Vinkelslipen....

Alltså bara kapa av toppen? Hmm... Ingen dum idé! Det måste väl räcka med två centimeter fyrkantsgrej kvar för att man fortfarande ska kunna använda den. Känns dock rätt sannolikt att jag får samma problem nästa år igen....

Kapa toppen och gör den lite konisk sommaren är idag med en fil alt vinkelslip. 10minuters jobb, skulle problemet återkomma, fundera på vad det är som rör sig. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.