Någon som använder denna fortfarande?
Har 11 i hårdhet och vill inte köpa ett värsting filter utan bara ha något som skonar rör och maskiner lite.
Min kompis som är röris sa att dessa funkade då han kollat på rör före och efter där den varit monterad ute i hus han varit ute på jobb i. Men jag vill gärna höra från fler.

de är lite som att köpa en trisslott. och hur ofta vinner man på dom?:P

man tar ju inte bort kalk men man spränger den i princip vilket gör att den inte ska fastna så lätt. Men en riktig chansning det är de ju.

Har den inkopplad då jag ändå köpte en men tycker också att det är en bluffprodukt.
Kanske till salu om nåt år då vi ska få kommunalt om det vattnet är bättre.

Hmm, verkar finnas många åsikter men just inga konkreta bevis på dess funktion! Åsikter på forum kan ju ibland vara lite missvisande då det ibland kan vara dom som säljer det som ger gott omdöme... Inte för att det måste vara så i detta fall.
Jag personligen tror inte det funkar nå vidare, men jag hade gärna sett en objektiv undersökning från en opartisk källa.

Vi har en Aqua2000 sedan några år tillbaka.
Objektivt kan jag direkt säga att den faktiskt gör någonting, detta påvisas av att duschmunstyckena som tidigare behövdes masseras typ 1-2ggr/månad nu räcker det kanske med 1 gång var eller vartannat år.
Subjektivt så tror jag att det finns en förbättring i vattenkokare och espressomaskinen men detta kan jag inte kvantifiera.

Den fin fördelar kalken så den inte blir lika visuellt synbar. Många som ligger under 6 i hårdhetsgrad upplever att det försvinner på bänkar och sådant.
Effekten är ungefär som att du skulle städa bort sanden på golvet med en hammare, den försvinner inte men syns mindre.

Dom har funnit många år och är tydligen tillbaka en sväng kunde köpas på marknader för ca 5-10 år sedan för några hundralappar. Men nu har tydligen Ahlsells och dom andra det i lager och då blir det genast lite legitimt.
Men absolut inget nytt!

Vill du bli av med hårdheten är det bara att bita i det sura äpplet och plocka fram plånboken och investera i ett jonbytarfilter. 😊

Redigerat:
har du installerat denna rätt tänk på att den ska ju ha kontakt mot koppar rören/järnrör annars gör den ingen nytta ....

Blir inte klok på detta. Har 11 i hårdhet så det är inte riktigt motiverat med att lägga ut 15.000kr. Tänkte detta var ett bra alternativ för att skona maskiner.

RÖRIS som inte kommer sälja denna till mig känns ganska opartisk och han hade sett tydlig skillnad i rören för och efter där den satt.

Har haft vår nu i ett par år och kan konstatera att diskmaskinen funkar bättre och att vattenkokaren inte längre bygger på med kalk. Kalken släpper istället som "äggskalsbitar" från kokaren.
Vi hade inga mängder med kalk innan men vet inte hårdheten på vattnet.
Sna enligt manualen inte spela någon roll om den sitter på rör eller slang och i mitt fall sitter den på slang.

ullberg
Nerre skrev:
Efter att ha läst den här artikeln är jag rätt övertygad om att det är en ren bluffprodukt.

[länk]
Spännande läsning, mina kemikunskaper (knappt mina eltekniska) är inte tillräckliga för att kunna göra den analys skribenten gjort. Jag tycker dock han för ett rimligt resonemang och har ingen anledning att tvivla på slutsatsen.

Jag har en gång i tiden jobbat i en butik där Aqua2000 låg på hyllan, jag bävade för att få frågor kring denna produkt då jag var högst skeptisk kring effekten. Jag tror bara jag fick frågor en gång, och vill minnas att jag svarade avvaktande (tydlig med att jag inte är helt säker, men att tillverkaren påstår). Sannolikt blev det ingen försäljning den gången, och nu känner jag mig stärkt i att det var rätt gjort av mig då...

/U

• Gilla
Bernlomeister
  • Laddar…
Mycket bra skrivet! Jag har råkat på dessa apparater ut på fältet och jag har aldrig kunnat påvisa någon förändring i kalkens karaktär. Däremot så upplever jag att många kunder känner ett behov att rättfärdiga sitt köp. Men det brukar alltid sluta med att dom frågar samma sak.
- fungerar detta? Och det svaret borde som ju redan ha! 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.