2 740 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
risk med skiffer nära brunn?
Jag funderar på att lägga skifferplattor på ingången till mitt hus. Nu är det så att jag har eget vatten och brunnen ligger alldeles vid huset, så plattorna kommer att ligga nära brunnen. Finns det någon risk med detta, kan tungmetaller eller något annat lakas ur plattorna och hamna i dricksvattnet?
Så här står det på hemsidan om dom plattor som jag funderar på att köpa
"I det svarta skiffret finns järnoxid som efter hand skapar en mild rostpatina vilket ger ytterligare liv åt en redan vacker sten."
Kan järnoxiden frigöras och gå ner i marken?
Tacksam om någon vet mer om detta!
Så här står det på hemsidan om dom plattor som jag funderar på att köpa
"I det svarta skiffret finns järnoxid som efter hand skapar en mild rostpatina vilket ger ytterligare liv åt en redan vacker sten."
Kan järnoxiden frigöras och gå ner i marken?
Tacksam om någon vet mer om detta!
Järnoxid är vanlig rost och jag har svårt att tänka mig att det skulle frigöras sådana mängder från skifferplattorna att det skulle tränga ner och påverka ditt grundvatten. Järn förekommer naturligt i vissa brunnar och i det främsta symptomen på för höga halter är bruna missfärgningar.
Jag skulle tro att mängden järnoxid är högre i kommunalt vatten som distribueras i gamla rostiga järnrör än de mängder som kan komma från dina plattor och ner i din brunn.
Jag skulle tro att mängden järnoxid är högre i kommunalt vatten som distribueras i gamla rostiga järnrör än de mängder som kan komma från dina plattor och ner i din brunn.
Tack för ditt inlägg. Det är nog så att det inte finns något i skiffern som inte finns i andra bergarter. Den grogg av mineraler som kommer ur kranen påverkas nog inte av plattorna.
så bra, hoppas att det fortsätter så 
Klicka här för att svara